لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

رای گيری سنای آمريکا درباره طرح بررسی توافق با ايران به «تعویق افتاد»


ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه سنای آمريکا
ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه سنای آمريکا

ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه سنای آمريکا روز پنجشنه پنجم مارس گفت، تصميم گرفته است که بررسی طرح تازه ارائه شده به سنا که به کنگره اجازه می دهد در هرگونه توافق‌ احتمالی هسته‌ای با ايران اعمال نظر کند، را به تعويق بياندازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌پيشتر شماری از سناتورهای دمکرات از تصميم ميچ مک کانل برای در دستور قرار دادن اين طرح برای رای گيری در روز سه شنبه آينده انتقاد کرده بودند. آنها رييس سنا را متهم کرده بودند که در اقدامی سياسی کميته روابط خارجی سنا را دور زده و اين طرح را در دستور کار قرار داده است.

باب منندز، سناتور دمکرات و از ارائه کنندگان «طرح بازبينی توافق هسته ای ايران»، به اقدام ميچ مک کانل در جهت تسريع در رای گیری برای اين طرح اعتراض کرده است.

اين سناتور دمکرات تصريح کرده است، برای اين که طرح کنونی از حمايت دو حزب حاضر در سنای برخوردار باشد بهتر است اين طرح به بدون شتاب در دستور کار قرار گيرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، اتحاد و وحدت دمکرات ها در خصوص زمانبندی ارائه اين طرح باعث عقب نشينی رييس سنا شده است.

دانلد استوآرت، سخنگوی ميچ مک کانل در اين زمينه گفته است: وضح است که دمکرات ها با آبستراکسيون (از اکثريت انداختن سنا) مانع تصويب طرح خواهند شد.

سخنگوی رهبر اکثريت جمهوريخواه سنا اضافه کرده است: در عوض به جای اين طرح، سنا طرح پيشنهادی درباره طرح غيرانسانی قاچاق انسان را بررسی خواهد کرد.

در همين زمينه، باب کورکر، رييس کميته روابط خارجی سنا و حامی اصلی«طرح بازبينی توافق هسته ای ايران» ، روز چهارشنبه اقدام ميچ مک مکانل را رد کرده بود.

رييس کميته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه از به تعويق افتادن بررسی اين طرح استقبال کرده است.

اين در حالی است که کاخ سفيد روز شنبه نهم اسفندماه اعلام کرده بود که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در صورت تصويب اين طرح، ان را وتو خواهد کرد.

طرح «بازبينی توافق هسته‌ای با ايران» از دولت باراک اوباما می‌خواهد که در صورت دستيابی به هر توافق با ايران، متن اين توافق‌نامه را ظرف پنج روز در اختيار کنگره قرار دهد.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه گفته است که ایران احتمالا پیشنهاد اعمال محدودیت ۱۰ ساله در برخی از جوانب برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد.

XS
SM
MD
LG