لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

سنای آمريکا لايحه بودجه هزينه‌های جاری اين کشور را تصويب کرد


سنای آمريکا شنبه ۱۳ دسامبر لایحه بودجه هزينه‌های جاری ۱۱۰۰ میلیارد دلاری این کشور را تصویب کرد و به خطر تعطيل شدن نهادهای دولتی پايان بخشيد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نمایندگان سنای آمريکا با ۵۶ رای موافق در مقابل ۴۰ رای مخالف لايحه بودجه ۱۱۰۰ ميليارد دلاری را تصويب کردند. طبق اين گزارش قرار است باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا اين لايحه را تا پيش از چهارشنبه امضا کند.

رويترز اضافه کرده بحث در خصوص لايحه بودجه در مجلس نمايندگان و سنای آمريکا تحت الشعاع موضوع فرمان اجرايی باراک اوباما در خصوص مسئله مهاجران قرار گرفته بود.

اين در حالی است که مجلس نمايندگان روز جمعه اين لايحه را تصويب کرد. تصويب بودجه هزينه‌های جاری سال ۲۰۱۵ به باراک اوباما اجازه می‌دهد که بدون تعطيل کردن دستگاه‌های دولتی تا آخر سپتامبر سال آينده که پايان سال مالی است حقوق کارمندان دولت را پرداخت کند.

نمايندگان جناح تندروی جمهوريخواهان که به «تی پارتی» معروف هستند می‌گويند در بودجه پيشنهادی تعداد بسيار کمی از مهاجران غيرقانونی از کشور اخراج می‌شوند.

جناح ليبرال دمکرات‌ها هم برخی از مواد گنجانده شده در لايحه بودجه ۱۷۶۰ صفحه‌ای را چراغ سبزی به بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ برای تکرار بحران مالی شش سال پيش قلمداد می‌کنند.

باراک اوباما و جو بايدن معاون او در روزهای اخير تلاش کرده‌اند که برخی از دمکرات‌های معترض کنگره را برای تصويب اين لايحه ترغيب کنند تا از تعطيلی دستگاه‌های دولتی در ايام تعطيلات کريسمس جلوگيری شود.

جمهوريخواهان پس از تعطيلات کريسمس و سال نو مسيحی و بازگشايی کنگره، اکثريت کرسی‌های مجلس نمايندگان و سنا را در دست می‌گيرند و اميدوارند که در دو سال باقی‌مانده به رياست جمهوری باراک اوباما برخی از سياست‌های مالی او را تغيير دهند.

اختلاف نظر کنگره آمريکا با دولت اين کشور بر سر بودجه در سال گذشته باعث شد تا شماری از نهادهای دولتی تعطيلی شوند.

XS
SM
MD
LG