لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

کناره‌گیری دادستان کل آمریکا از نظارت بر پرونده‌ «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا»


جف سشنز، دادستان کل آمریکا،
جف سشنز، دادستان کل آمریکا،

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، روز پنجشنبه ۱۲ اسفند از خود برای نظارت بر تحقیقات «مرتبط با ستادانتخاباتی دونالد ترامپ» با روسیه سلب صلاحیت کرده است. این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پیشتر گفته بود که به آقای سشنز «اعتماد کامل» دارد.

به گزارش رویترز، جف سشنز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از زمان تایید وی توسط سنا، با مقام ارشد دادستانی در خصوص نظارت بر تحقیقات پرونده های مرتبط با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشورت کرده است.

آقای سشنز تصریح کرده است:با توجه به این مشورت ها، من امروز تصمیم گرفتم تا از خود در خصوص هرگونه نظارت بر پرونده‌ ها در ارتباط با مبارزات ستاد انتخاباتی در زمان کنونی یا در آینده سلب مسئولیت کنم.

دادستان کل امریکا در ادامه این کنفرانس خبری به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص دیدار خود با سفیر روسیه در دفترش گفت که وی عضو کمیته تسلیحات سنا بود و در دیدار با سفیر روسیه با وی در خصوص مسایل بین المللی از جمله تروریسم و مساله اوکراین صحبت کرده اند.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است که دادستان کل‌ آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶، دو بار با سفیر روسیه در ماه ژوئیه و سپتامبر دیدار داشته است. این در حالی است که جف سشنز هنگام جلسه تعیین صلاحیتش در سنای آمریکا منکر هرگونه ارتباط با روسیه در طول مبارزات انتخاباتی شده بود.

همین امر، باعث شده که نانسی پلوسی رهبر دمکرا‌ت‌ها در مجلس نمایندگان، و چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در سنا خواستار استعفای جف سشنز به خاطر «قسم دروغ» بشوند.

از آنجایی که جف سشنز به عنوان دادستان کل آمریکا، در تحقیقات مربوط به پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» مشارکت دارد، شماری از قانونگذاران آمریکایی به خاطر «تضاد منافع» خواستار توقف مشارکت سشنز در این پرونده شده‌ بودند.

جف سشنز روز پنجشنبه به شکبه ان‌بی‌سی گفت: «من هیچ‌ وقت با هیچ روسی درباره کارزارهای انتخاباتی دیدار نداشته‌ام. این اظهارات برای من تکان‌دهنده و نادرست است».

XS
SM
MD
LG