لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

اعدام شیخ نمر؛ هشدار سپاه، یادداشت اعتراض عربستان


عربستان روز شنبه ۱۲ دیماه ۴۷ زندانی مخالف، از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را اعدام کرد.
عربستان روز شنبه ۱۲ دیماه ۴۷ زندانی مخالف، از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را اعدام کرد.

اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، واکنش‌های گسترده‌ای در ایران در پی داشته و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است که در آینده‌ای نه چندان دور از عربستان «انتقام سختی» گرفته خواهد شد. در همین حال عربستان با احضار سفیر ایران در ریاض در یادداشتی به اظهارات «خصمانه» مقام‌های این کشور اعتراض کرده است.

عربستان روز شنبه ۱۲ دیماه ۴۷ زندانی مخالف، از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را اعدام کرد. به گزارش رویترز، اکثر اعدام شدگان وابسته به گروه القاعده در شبه جزیره عربستان بودند و تنها چهار نفر از آنها شیعه بودند.

اعدام شیخ نمر واکنش‌های گسترده‌ای را در ایران، عربستان، عراق، بحرین، لبنان و دیگر کشور‌ها در پی داشته است.

«انتقام سخت»

مقام‌های سیاسی، نظامی و مذهبی ایران واکنش شدیدی به اعدام شیخ نمر نشان داده‌اند. وزارت خارجه ایران کاردار عربستان در تهران را احضار کرده است. تجمع‌هایی در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد برگزار شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر اعلام کرده است: «در آینده‌ای نه چندان دور انتقام سختی از جنایتکاران آل سعود گرفته و سقوط و فروپاشی پایه‌های این رژیم تروریست پرور، منفور و ضد اسلام را رقم خواهد زد.»

یادداشت اعتراض عربستان

در همین حال، وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه با احضار سفیر ایران در ریاض در یادداشت اعتراض خود را نسبت به آنچه که اظهارات «خصمانه» مقامات ایران در قبال احکام قضایی این کشورخوانده، اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه عربستان سعودی گفته است این اظهارات مقام‌های ایرانی «دخالت آشکار» در امور داخلی پادشاهی عربستان است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که دولت ایران برپایه توافق نامه‌ها و قوانین بین المللی، مسئول تامین امنیت سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد است و همچنین ایران در برابر حفاظت از جان کارکنان سفارت و کنسولگری در برابر هرگونه اعمال خشونت آمیز مسئول است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که تجمع‌هایی در تهران و مشهد در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان روز شنبه برگزار شده که صدماتی به ساختمان کنسولگری و سفارت وارد شده است.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نیز در جریان اعتراض‌های اقلیت شیعه این کشور صدها تن بازداشت شدند. مقام‌های عربستان اعلام کردند که در جریان این اعتراض‌ها به ماموران پلیس حمله و چند تن از آنها کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، ۴۵ نفر از اعدام شدگان، شهروندان عربستان سعودی بودند. یک شهروند مصر و یک شهروند چاد نیز جزو اعدام شدگان بودند.

طبق این گزارش، اعدام همزمان ۴۷ نفر در یک روز و در ۱۲ شهر در عربستان از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در سال ۱۹۷۹ و به دنبال حمله افراد مسلح به «مسجد الحرام» در مکه ۶۳ نفر از این افراد اعدام شدند.

XS
SM
MD
LG