لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

قاسم سلیمانی: داعش برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده است نه سوریه


 قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه
قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز چهارشنبه علت اصلی دفاع ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه را حمایت دمشق از تهران در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق خواند. وی گفته است، گروه حکومت اسلامی، داعش، نه برای سوریه بلکه برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، قاسم سلیمانی که در مراسم اولین سالگرد کشته شدن حسین همدان در مسجد پیامبر اعظم شهرک محلاتی صحبت می کرد، اظهار داشت: «علت اصلی دفاع ما از سوریه این است که در زمان جنگ و در دوره‌ای که تمام کشورهای عربی در برابر ما قرار گرفته بودند سوریه از ما حمایت کرد. ما که امروز از سوریه دفاع می‌کنیم نه فقط از این کشور که از همه عالم اسلامی و خود جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم. »

حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود که در ۱۶ مهرماه سال گذشته در سوریه کشته شد.

ایران از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون از حکومت بشار اسد در مقابل مخالفان دفاع کرده است. نهادهای بین المللی می گویند در طول جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در ادامه سخنرانی خود گفته است: «اگر جمهوری اسلامی در این صحنه ایستاده و شهدای گرانقدری را که تعداد زیادی از آن‌ها متعلق به همین شهرک شهید محلاتی هستند را تقدیم کرده به این دلیل است که اگر این ایستادگی صورت نمی‌گرفت و جمهوری اسلامی در سوریه مقاومت نمی‌کرد، داعش و جبهه‌النصره در سوریه حکومت ایجاد می‌کردند و لشگرهای خونخوار و گستاخ‌شان بر منطقه مسلط می‌شدند، خدا می‌داند چه فاجعه‌ای در عالم اسلامی رخ می‌داد.»

قاسم سلیمانی می گوید، کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان و اردن تاکنون کوشیده اند تا رابطه سوریه با ایران را قطع کنند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به اینکه «مشکل دشمنان، محوریت سوریه در جبهه مقاومت و ارتباطش با جمهوری اسلامی است»، تأکید کرد: «رزمندگان مدافع حرم در سوریه فقط از این کشور دفاع نمی کنند بلکه از اسلام و جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند چرا که داعش و گروهای تکفیری برای جنگ با سوریه تاسیس نشده اند، آنها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده اند.»

در حالی قاسم سلیمانی می گوید، گروه هایی چون داعش برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده اند که پیشتر مهدی خزعلی، فعال سیاسی منتقد در داخل ایران با انتقاد شدید از عملکرد وی و نیروی قدس در منطقه، گفته بود که «به وجود آمدن» گروه داعش «مرهون سوءمدیریت قاسم سلیمانی» است.

مهدی خزعلی در ویدئویی که از او منتشر شده در خصوص تحولات پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ گفته است:««اگر سپاه قدس زیاده‌‌خواهی نمی‌‌کرد، نهایتا بشار اسد که یک رژیم بعثی افلقی مستبد دیکتاتور است می‌‌رفت و ما می‌توانستیم با کسانی که خواهان دموکراسی بودند و جانشین می‌شدند رابطه خوبی برقرار کنیم؛ در این صورت هیچ‌گونه منافعی از منافع ایران در سوریه ضایع و تباه نمی‌‌شد».

آقای خزعلی تصریح کرده بود:«اگر قاسم سلیمانی نبود٬ الان داعشى در سوریه وجود نداشت».

وی همچنین گفته بود: «داشتیم سی سال به سوریه مفت نفت می‌‌دادیم؛ واضح است نفت مفت را به هر کس بدهی با تو دوست می‌شود».

«به سوریه رزمنده ای نبرده ایم»

قاسم سلیمانی در سخنرانی خود با اشاره به «ایستادگی‌ها در جبهه سوریه» گفت: «اگر این ایستادگی‌ها صورت نمی‌گرفت برخی این توهم را داشتند که نماز عید فطرشان را در مسجد اموی می‌خوانند و امپراطوری خودشان را در آن‌جا ایجاد می‌کنند.»

فرمانده نیروی قدس سپاه با تأکید بر اینکه «جمهوری اسلامی با افتخار در برابر آن‌ها ایستادگی کرده است،» ادامه داده است: «نظام سوریه با کمک ایران امروز توانسته است پس از ۵ سال فشار و محاصره و تحمل آن به جایی برسد که دنیا اعتراف بکند گروه‌هایی چون داعش و جبهه‌النصره تروریست هستند و این در حالی است که ما به سوریه رزمنده‌ای نبرده‌ایم بلکه به آن‌ها کمک کرده‌ایم و اگر در سوریه در برابر این گروه‌ها ایستادگی نمی‌شد امروز همه منطقه درگیر جنگ با داعش بود.»

سخنان قاسم سلیمانی در حالی بیان می شود که علی آلفونه، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در واشینگتن، در مقاله‌ای که سایت بنیاد واشینگتن آنرا منتشر کرد، آمار کشته‌شدگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از ماه ژانویه ۲۰۱۳ تا اگوست ۲۰۱۵، ۱۱۳ نفر اعلام کرد.

با افزایش آمار کشته‌شدگان ایرانی در سوریه جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین سلامی، ۵ آبان ماه ۱۳۹۴ گفته بود امنیت ایران و سوریه به هم گره خورده است. مقامات ایران همواره از نظامیان این کشور در سوریه به عنوان «مستشار» یاد می کنند.

در بهار سال گذشته نیز چند تکاور ارتش ایران در سوریه کشته شدند.

علاوه بر نیروهایی از سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی که در درگیری‌های سوریه حضور دارند، نیروهای پاکستانی در قالب تیپ «زینبیون» و افغان در قالب تیپ «فاطمیون» نیز در این جنگ در کنار نیروهای بشار اسد و حزب‌الله لبنان می‌جنگند.

قاسم سلیمانی در ادامه گفته است: «تکفیری‌ها امروز در همه جبهه‌ها شکست خورده‌ یا در حال شکست خوردن هستند و من معتقدم مردم سوریه با پشتیبانی از دولت خود، شکست‌ناپذیر هستند اما امروز اروپا هزینه سنگینی را در بعد امنیت دارد و در حال تحمل شدن این هزینه است که به علت حمایت از تروریست‌ها است و این در حالی است که آنها از این حمایت درس نگرفته‌اند.»

آمریکا در گزارش اخیر خود، ایران را به عنوان«بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» معرفی کرد و ادامه استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران برای «اجرای اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی» را که «موجب بی‌ثباتی در سرتاسر خاورمیانه» می‌شود، به عنوان یکی از دلایل قرار داشتن نام ایران در صدر این فهرست نام برد.

XS
SM
MD
LG