لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

محکومیت مالی خواهر پادشاه اسپانیا به دلیل «سود غیرمستقیم از فعالیت غیرقانونی همسرش‎»


شاهزاده کریستانا، خواهر ۵۱ ساله فیلپ ششم، و همسرش ایناکی اوردانگرن
شاهزاده کریستانا، خواهر ۵۱ ساله فیلپ ششم، و همسرش ایناکی اوردانگرن

خواهر پادشاه اسپانیا گرچه از اتهامات مربوط به فساد مالی همسرش تبرئه شده اما دادگاه او را به پرداخت بیش از ۲۵۰ هزار یورو به دلیل سود بردن غیرمستقیم از فعالیت‌های غیرقانونی همسرش محکوم کرده است.

به گزارش گاردین، پس از محاکمه طولانی یک ساله که منجر به تخریب بیش از پیش چهره خانواده سلطنتی اسپانیا در بین مردم شد،شاهزاده کریستانا، خواهر ۵۱ ساله فیلپ ششم، پادشاه این کشور در پرونده فساد مالی شوهرش بی‌گناه تشخیص داده شد.

این در حالی است که همسر این شاهزاده،ایناکی اوردانگرن، به جرم اختلاس، کلاه‌برداری و فرار از پرداخت مالیات به شش سال و سه ماه حبس و پرداخت جریمه پانصد هزار یورویی محکوم شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، شاهزاده کریستانا اولین عضو خانواده سلطنتی است که پس از احیای رژیم پادشاهی اسپانیا در سال ۱۹۷۵، با اتهامات کیفری مواجه می‌شود. هرچند او در پرونده فساد مالی همسرش بی‌گناه تشخیص داده شد، اما دادگاه به وی دستور داده که مبلغ ۲۶۵ هزار یورویی به عنوان «مسئولیت مدنی» بپردازد چرا که او به طور غیر مستقیم از فعالیت‌های همسرش سود برده است.

بازجوها عقیده داشتند که این شاهزاده حتما از فعالیت‌های غیرقانونی همسرش باخبر بوده. اما وی با رد این اتهامات گفت که به شوهرش و حرف‌هایش اعتماد داشته و او را زیر سوال نمی‌برده. او در یک بازجویی شش ساعته ۱۸۸ بار گفت نمی‌دانم و ۵۵ باز تکرار کرد که «به خاطر نمی‌آورم.»

ایناکی اوردانگرن، تاجر ۴۹ ساله و بازیکن سابق تیم هندبال اسپانیا، به سو استفاده از روابط سلطنتی برای برنده شدن در مناقصه‌ها و قراردادهای عمومی برای برگزاری مسابقات ورزشی و دیگر مراسم متهم و محکوم شده است.اوردانگرن و شریک تجاری سابق‌اش، دیگو تورس، به اختلاس شش میلیون یورویی محکوم شده اند. تورس به هشت سال زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG