لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

کارتر: افزایش سهم نظامی اعضای ائتلاف در جنگ علیه داعش


اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا
اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که کشورهایی که در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی شرکت دارند، منابع نظامی بیشتری در جنگ علیه داعش اختصاص خواهند داد.

یک روز پیش از این یکی از سربازان نیروی ویژه آمریکا در درگیری با گروه حکومت اسلامی در شمال عراق کشته شد.

در دو سال گذشته، این سومین تلفات سربازان آمریکایی در عملیات نظامی علیه داعش بشمار می‌رود.

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه جاری، در پایان نشست ویژه وزیران دفاع کشورهای شرکت کننده در ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی گفت: «این کشور‌ها سهم نظامی بیشتری علیه داعش در عراق و سوریه برعهده خواهند داشت».

آقای کار‌تر گفت که در نشست اشتوتگارت که در مقر سرفرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا برگزار شد، وزیران کشورهای ائتلافی، درک مشترکی از لزوم آمادگی نظامی در پیکار با نیروهای گروه حکومت اسلامی داشتند و او اطمینان دارد که آنها منابع نطامی بیشتری را به این پیکار اختصاص خواهند داد.

در نشست اشتوتگارت که با شرکت وزیران دفاع آلمان، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، نیوزیلند و نروژ برگزار شد، کمکهای اقتصادی و سهم سیاسی هریک از این کشور‌ها در کمپین نظامی علیه داعش مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کار‌تر همچنین اظهار اطمینان کرد که پیروزی علیه داعش سرانجام بدست خواهد آمد، ولی لازمست که در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

آقای کار‌تر پیشتر از تصمیم آمریکا برای فرستادن مشاوران نظامی بیشتر به عراق خبر داده و گفته بود که برخی تجهیزات و از آنجمله هلی کوپترهای تهاجمی نیز به آن کشور گسیل خواهد شد تا به اقدامات کمکی نیروهای ائتلاف برای خارج ساختن موصل از دست داعش یاری برساند».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «نقطه پایان جنگ [علیه حکومت اسلامی] هنوز دور از دسترس است و هنوز خطرهای بزرگی در کمین است، ولی فرصت دادن به داعش برای استقرار در محلی امن، خطرهای بزرگتری در پی خواهد داشت».

اشتون کار‌تر ماه گذشته نیز در تشریح اقدامات نیروهای ائتلاف در پیکار علیه داعش از هدف قرار دادن کادر رهبری این گروه خبر داده و گفته بود که آمریکا بگونه سیستماتیک، اعضای کابینه این گروه تروریستی را هدف گرفته و آن‌ها را به هلاکت می‌رساند. او در این زمینه به کشته شدن فردی به نام «حاجی ایمان» که مسولیت امور مالی گروه حکومت اسلامی را بر عهده داشت، اشاره کرد.

سخنان اشتون کار‌تر برای گسترش جنگ علیه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه، یک هفته پس از دعوت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از کشورهای عضو پیمان ناتو برای افزایش دو درصدی هزینه‌های نظامی آن‌ها ایراد شد.

رییس جمهوری آمریکا دوشنبه هفته گذشته، ششم اردیبهشت ماه جاری طی سخنانی در کاخ سفید تاکید کرد که: «هر یک از اعضای ناتو باید سهم کامل خود به میزانددو درصد در آمد ملی را برای امنیت مشترک کشورهای عضو ادا کنند».

به پیشنهاد اشتون کار‌تر، وزیران دفاع نیروهای ائتلاف علیه داعش، قرار است تابستان امسال نشست دیگری در واشینگتن برگزار کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که اشتون کار‌تر در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، نسبت به یکی از نیروهای ویژه آمریکا که روز سه شنبه (۱۴ اردیبهشت) در جنگ با شبه نظامیان حکومت اسلامی در شمال عراق و در نزدیکی اربیل کشته شد، ادای احترام کرد.

او گفت: «این قربانیان، تضمین کننده ایمنی آمریکا هستند و اگر این فداکاری‌ها نبود، خطرهای حتا بیشتری متوجه کشور می‌شد».

XS
SM
MD
LG