لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

یکی از دختران ربوده شده توسط بوکو حرام در نیجریه پیدا شد


گروه اسلام گرای بوکوحرام در آوریل ۲۰۱۴ در حمله به یک مدرسه دخترانه در شهر چیبوک در مجموع ۲۷۶ دختر محصل را ربود.
گروه اسلام گرای بوکوحرام در آوریل ۲۰۱۴ در حمله به یک مدرسه دخترانه در شهر چیبوک در مجموع ۲۷۶ دختر محصل را ربود.

تشکل والدین دختران ربوده شده و مقامات نیجریه روز چهارشنبه اعلام کردند، یکی از چند صد دختر دانش آموزی که دو سال پیش توسط گروه بوکوحرام از شهر چیبوک در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند، پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مسئولین تشکل والدین دختران ربوده شده گفت این دختر نوجوان به نام امینه علی روز سه شنبه در جنگل سامبیسا در جوار مرز با کامرون پیدا شده است.

این سخنگو در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت:«او یک بچه نوزاد همراه خود داشت ولی نمی دانیم که نوزاد پسر است یا دختر.»

مسول جامعه چيبوکی‌ها در پايتخت نيجريه نيز پيدا شدن اين دختر را تائيد کرد و به رویترز گفت:«حقیقت دارد که یکی از دختران ربوده شده چیبوک پیدا شده و نجات پیدا کرده است. اسم او امینه علی دارشا است. او روز سه شنبه در نزدیکی جنگل سامبیسا پیدا شد. او اکنون در اختيار ارتش است.»

سخنگوی تشکل والدین دختران ربوده شده نیز گفت امینه را در یک خودروی نظامی در محوطه منزل فرمانده ارتش در شهر چیبوک دیده است. به او اجازده داده نشده از امینه سئوالی بپرسد و فقط توانسته به زبان محلی با او سلام و علیک کند.

گروه اسلام گرای بوکوحرام در آوریل ۲۰۱۴ در حمله به یک مدرسه دخترانه در شهر چیبوک در مجموع ۲۷۶ دختر محصل را اسیر کرد و ربود. چندین نفر از آنها در هرج و مرج اولیه توانستند بگریزند ولی بیش از ۲۰۰ نفرشان در اسارت این گروه باقی ماندند.

سه نفر از مادران دختران ربوده شده گفته اند، در ویدئویی که ماه آوریل منتشر شد توانسته اند دختران خود را تشخیص دهند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که طی شش سالی که از فعالیت خشونت آمیز این گروه اسلام گرای تندرو برای اجرای قوانین قرون وسطایی و برقراری خلافت اسلامی در شمال شرقی نیجریه می گذرد حدود ۱۵ هزار نفر توسط بوکوحرام به قتل رسیده و صدها مرد، زن و کودک ربوده و اسیر شده اند.

فرماندار ایالت بورنو که شهر چیبوک در آن واقع شده، به خبرنگاران گفت، امینه علی در حال انتقال به پایتخت این ایالت است.

نجات و پیدا شدن این دختر باعث تقویت محمدو بوهاری رییس جمهور جدید نیجریه خواهد شد که سرکوب و شکست دادن بوکوحرام یکی از وعده‌های انتخاباتی مهم او بوده است.

XS
SM
MD
LG