لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

آلمان،‌ فولکس واگن را به فراخواندن ۸.۵ میلیون خودرو وادار کرد


نمایی از دفتر فولکس واگن
نمایی از دفتر فولکس واگن

آلمان روز پنجشنبه دستور فراخواندن خودروهای فولکس واگن را که به نرم افزار تقلب در آزمایش آلودگی مجهز هستند، را صادر کرد. این تصمیم نهادهای مسئول در آلمان روی هشت میلیون و پانصد هزار خودرو محصول فولکس واگن و شرکت‌های زیر مجموعه آن در سرتاسر اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اداره فدرال حمل و نقل موتوری آلمان اعلام کرد که دستور فراخوان خودروهای شرکت فولکس واگن فقط در این کشور بیش از دو میلیون و چهارصد هزار خودرو دیزلی را شامل می‌شود.

طبق قوانین اتحادیه اروپا خودروهایی که در یک کشور عضو شروط لازم برای کسب جواز حرکت را نداشته باشند در سایر کشورهای اتحادیه مشکل خواهند داشت. بنابراین تصمیم دولت آلمان می‌تواند روی خودروهای محصول فولکس واگن در سایر کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد.

دولت اتریش از پیش اعلام کرده بود که حدود ۳۶۳ هزار خودرو در این کشور شامل این فراخوان خواهند شد.

شرکت فولکس واگن در بیانیه‌ای اعلام کرد که با مشتریان تماس خواهد گرفت و یک وبسایت ویژه برای این کار راه اندازی شده است. مشتریان با وارد کردن شماره سری خودرو خود می‌توانند ببینند آیا اتومیبل آن‌ها معیوب است. در این وبسایت علاوه بر خودروهای محصول فولکس واگن می‌توان اتومبیل‌های محصول شرکت‌های زیرمجموعه آن مثل آئودی، سئت و اسکودا را نیز کنترل کرد.

فولکس واگن در بیانیه خود می‌افزاید که رفع این نقض و تعمیر اتومبیل‌ها رایگان خواهد بود.

الکساندر دوبرنیت، وزیر حمل و نقل آلمان گفت شرکت فولکس واگن برای خودروهای دیزیل با حجم موتور دو لیتری باید در ماه جاری یک نرم افزار جدید تهیه کند و در سال آینده این نرم افزار‌ها را در خودرو‌ها نصب کند.

او در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «به فولکس واگن دستور داده شده که نرم افزارهای حیله گر را از تمام خودروهای معیوب بردارد و برای تبعیت از مقررات و آزمایش‌های مربوط به آلوده سازی خودرو‌ها تمام اقدامات لازم را انجام دهد.»

خبرگزاری های آلمان می‌گویند، اداره فدرال حمل و نقل موتوری آلمان که زیر مجموعه وزارت حمل و نقل است، پیشنهاد شرکت فولکس واگن برای فراخوان داوطلبانه خودروهای معیوب را رد کرده و دستور داده که تمامی این خودرو‌ها اصلاح شوند.

وزیر حمل و نقل آلمان به طور علنی از عملکرد فولکس واگن انتقاد نکرد و گفت همکاری این شرکت بسیار عالی بوده ا ست. او اشاره کرد که روند فراخوان و تعمیر خودروهای معیوب ممکن است تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کند. چون یک مدل از این خودرو‌ها که موتور دیزلی با حجم ۱.۶لیتر دارد علاوه بر جایگزینی نرم افزار به تغییرات بیشتری نیاز دارد. جایگزینی و تغییر این قطعات ممکن است تا سپتامبر ۲۰۱۶ طول بکشد.

مدیریت شرکت فولکس واگن نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر حمل و نقل آلمان که رونوشت آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته، اشاره می‌کند که روند فراخوان و تعمیر خودروهای معیوب ممکن است تا پایان سال ۲۰۱۶ ادامه یابد.

شرکت فولکس واگن اخیرا افشا کرد که نرم افزارهای غیرقانونی ممکن است در مدل‌های دیزل سال آینده نیز به کار رفته باشند.

وزیر حمل و نقل آلمان گفت آزمایش و تحقیقات بیشتری در جریان است که میزان آلوده سازی این خودرو‌ها را خارج از محیط آزمایشگاه بررسی خواهد کرد.

در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد اینکه تعلیق تعداد زیادی از مدیران شرکت فولکس واگن نشان دهنده اطلاع مقامات بلندپایه آن از این تقلب گسترده است، وزیر حمل و نقل المان گفت وزارتخانه او «در مورد مسئولان و نحوه تصمیم گیری برای استفاده از این نرم افزار در شرکت فولکس واگن اطلاعی ندارد.»

شرکت فولکس واگن اعلام کرده که تعدادی از مدیران این شرکت تعلیق شده‌اند اما خبر برکناری ۳۰ نفر را تکذیب کرد.به گفته این شرکت حدود ۱۱ میلیون خودرو با نرم افزار معیوب در سراسر جهان فروخته شده و حدود ۲.۸ دستگاه از آن مربوط به آلمان است.

مدیرعامل جدید این شرکت در نامه خود که روز پنجشنبه انتشار یافت گفت «برخورد مشخص و قابل اتکا» از سوی تمامی دولتهای عضو اتحادیه اروپا به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

پس از افشای تقلب این شرکت در نصب نرم افزارهای حیله گر برای کمتر نشان دادن آلوده سازی مدل‌های دیزل فولکس واگن با احتمال جریمه‌های بسیار سنگینی روبرو است. این تقلب اولین بار در آمریکا افشا شد و نهادهای مسئول متوجه شدند که بیش از ۴۸۰ هزار خودور به این نرم افزار‌ها مجهزند.

XS
SM
MD
LG