لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

آمریکا از یورش به دفتر رادیو آزادی در باکو ابراز نگرانی عمیق کرد


يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه هشتم دی گفت که نحوه برخورد مقام‌های جمهوری آذربايجان با کارکنان بخش آذربايجان راديو آزادی در باکو و همچنين بستن دفتر اين راديو عميقا باعث نگرانی‌ها درباره نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

پليس جمهوری آذربايجان شامگاه شنبه با مراجعه مستقيم به منزل تک تک اعضای دفتر بخش آذربايجان راديو اروپای آزاد / راديو آزادی در باکو، آنها را برای بازجويی به دفتر دادستانی منتقل کرده بود.

به گفته يکی از وکلای روزنامه‌نگاران، پليس باکو از «زور و تهديد» برای انتقال حداقل چهار خبرنگار به دادستانی استفاده کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، جف راتک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفته است: اين اقدامات و همچنين محروم کردن (روزنامه نگاران) از دسترسی به وکيل در دوران بازجويی، باعث تشديد نگرانی‌ها شده است.

وی اظهار داشت واشينگتن از باکو می‌خواهد که پايبندی‌اش را به تعهدات بين‌المللی از جمله رعایت حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین نشان دهد.

به گفته جف راتک، يورش و بستن دفتر بخش آذربايجان راديو اروپای آزاد در باکو تنها پنج روز پس از گفت‌وگوی تلفنی جان کری، وزير امور خارجه و الهام علی‌اف، رييس جمهوری آذربايجان روی می‌دهد که آقای کری در اين گفت‌وگوی تلفنی نسبت به نقض حقوق بشر در آذربايجان ابراز نگرانی کرده بود.

گزارش‌ها حاکی است: دوازده تن از کارکنان دفتر بخش آذربايجان راديو اروپای آزاد در باکو که برای بازجويی در تاريخ ۲۷ دسامبر و دسامبر ۲۸ احضار و بازداشت شدند، تنها پس از امضای يک تعهد رسمی مبنی بر خودداری از افشای جزئيات بازجويی‌ها آزاد شدند.

دستکم هشت تن از کارکنان فعلی و سابق این دفتر روز هشتم دی نیز به دادستانی جمهوری آذربایجان احضار شدند.

اين در حالی است که الهام علی اف روز دوشنبه دستور عفو ۸۷ زندانی را صادر کرد که شماری از آنها زندانيان سياسی بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا از اقدام رييس جمهوری آذربايجان در عفو اين زندانيان استقبال کرده و آن را گامی در جهت «درست» ارزيابی کرده است.

جف راتک با اين حال گفته است: ما از مقامات آذربايجان می‌خواهيم بر مبنای چنين عفوی، ديگر زندانيانی را که در ارتباط با دستیابی به حق خود در زمينه آزادی‌های بنیانی زندانی شده‌اند، نيز آزاد کنند.

پيشتر سازمان امنيت و همکاری اتحاديه اروپا يورش به دفتر بخش آذربايجان راديو اروپای آزاد در باکو را ضربه جدی به آزادی رسانه و آزادی بيان در جمهوری آذربايجان ارزيابی کرده بود.

بودجه راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی و سرويس‌های مختلف آن توسط کنگره ايالات متحده آمريکا تامين می‌شود.

XS
SM
MD
LG