لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

وزارت خارجه آمریکا: تلاش‌ها برای آشتی ملی در بحرین به بن بست رسیده است


اعتراض به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم
اعتراض به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرده است، تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی در بحرین پس از اعتراضات در سال ۲۰۱۱ به بن بست رسیده است. در این گزارش تصریح شده است، حکومت بحرین توصیه‌ها جهت اصلاحات در زمینه ضمانت آزادی بیان از جمله برای مخالفان، را اجرا نکرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه می گوید، نسخه‌ای از این گزارش را دریافت کرده است. این گزارش هفته جاری در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، حکومت بحرین پیشرفت‌هایی در راستای اجرای اصلاحاتی که توسط یک کمیسیون مستقل توصیه شده بود، به دست آورده است، اما کارهای زیادی هنوز باقی مانده که می‌بایست انجام شود.

به گزارش رویترز، این گزارش با تاخیر چند ماهه منتشر شده است. این در حالی است که طی سه هفته اخیر حکومت بحرین دست به اقداماتی علیه محالفان زده است، از جمله فعالیت جمعیت الوفاق را تعلیق کرد، حکم محکومیت شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق را افزایش داد، نبیل رجب، یک فعال سر‌شناس طرفدار حقوق بشر را بازداشت کرد و وزارت کشور بحرین هفته جاری از سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم خبر داد.

آمریکا، بریتانیا و سازمان بین الملل طرفدار حقوق بشر طی سال‌های اخیر از کارنامه حقوق بشر حکومت بحرین انتقاد کرده‌اند. به رغم اینکه اکثرین جمعیت کشور بحرین را مسلمان شیعه تشکیل می‌دهند، حکومت این کشور توسط یک خانواده سلطنتی سنی مذهب اداره می‌شود.

در همین زمینه، سناتور پاتریک لیهی در واکنش به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در باره بحرین گفته است: درحالی که برخی اصلاحات مثبت دربحرین انجام شده است، این روند با شکنجه زندانیان مخالف و اقدامات اخیر حکومت برای ساکت کردن رهبران سیاسی مخالفان، آزار و اذیت طرفداران حقوق بشر و سلب تابعیت از یک رهبر روحانی متوقف شده است.

سناتور پاتریک لیهی در این بیانیه که در اختیار رویترز قرار داده تصریح کرده است، چنین اقداماتی گزینه‌های پیش رو مخالفان برای بیان مخالفت خود از طریق مسالمت آمیز هرچه بیشتر محدود می‌کند.

حکومت بحرین هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است که جان کری روز چهارشنبه با وزیرامور خارجه بحرین تلفنی صحبت کرده است.

معترضان شیعه می گویند، حکومت بحرین علیه آنها تبعیض اعمال می کند. همزمان با آنچه که بهار عربی خوانده می شد، بحرین نیزدر سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات گسترده معترضان شیعه بود.

این اعتراضات با حضور نظامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرکوب شد.

بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست

XS
SM
MD
LG