لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

کريمی قدوسی: رهبری بزرگترين منتقد مذاکرات هسته‌ای است


گزارش ها حاکی است که جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، گفته است که علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی «منتقد» مذاکرات بين ايران و اعضای گروه ۱+۵ است.

به گزارش وب سايت «پيام مشهد»، جواد کريمی قدوسی که شنبه ۲۷ ديماه در مراسم بزرگداشت نواب صفوی در مهديه مشهد صحبت می کرد با اشاره به اين که ««بزرگترين منتقد مذاکرات مقام رهبری است»، گفته است:« ايشان در ديدار با سفرا مواضع خودشان مبنی بر اينکه شما اصرار داشتيد که مذاکره کنيد و گرنه به دولت‌های قبلی چنين اجازه‌ای داده نمی‌شد و با مذاکرات تنها تحريم‌ها افزايش يافته است را به صراحت تمام اعلام کرده‌اند. »

ايران در ده سال اخير مذاکراتی را با گروه۱+۵ شامل کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان انجام داده است. اما اشاره جواد کريمی قدوسی به مذاکرات بين ايران و آمريکا است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد کريمی قدوسی همچنين در اين مراسم گفته است:«اين اواخر با جسارت از خط قرمز ما عبور کردند تا جايی که می‌خواستند اورانيوم را از کشور خارج کنند و در همين ارتباط مقام معظم رهبری باز در بيانی ديگر در واکنش به مواضع رئيس جمهور تمام مواضعشان را رد می‌کنند و می‌فرمايند «بعضی از افراد چيزهايی را می‌گويند و می‌نويسند و به قرآن توجه ندارند».

اشاره اين نماينده مجلس به موضوع انتقال بخشی از ذخاير اورانيوم ايران به روسيه است که پيشتر خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌هايی گزارش داده بود که ايران و آمريکا به طور موقت بر سر طرحی به توافق رسيده‌اند تا براساس ان ايران بخش قابل توجهی از اورانيوم غنی‌شده که ممکن است در «ساخت سلاح اتمی به کار رود» را به روسيه منتقل کند.

جواد کريمی قدوسی در ادامه گفته است: «در مواضع وزير امور خارجه آمريکا که بارها گفته است شما توافق کنيد و در کنارش آنقدر امکانات وارد کشورتان می‌کنيم که انرژی هسته‌ای برايتان معنايی نداشته باشد می‌توان اين برداشت را کرد که در مذاکرات به تعبير رهبر معظم انقلاب بايد به آرمان توجه و آن را حفظ کرد.»

پس از ان که ايران و گروه ۱+۵ نتوانستند بر سر مهلت مقرر به توافقی جامع بر سر حل مناقشه هسته ای ايران دست يابند، اختلافات در درون جناح های سياسی ايران بر سر چگونگی حل مناقشه هسته ای اين کشور تشديد شده است.

حميدرسايی، نماينده تندرو و عضو جبهه پايداری پيشتر گفته بود :«امروز نماد استقلال کشور چرخه سانتريفيوژ است.»

در همين زمينه غلامعلی حدادعادل، رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس نيز هفته گذشته گفته بود: دفاع از حقوق هسته‌ای و تعداد سانتريفيوژها هم در راستای استقلال کشور است.

اين درحالی است که حسن روحانی،‌رييس جمهوری ايران، در واکنش به منتقدان مذاکرات هسته ای ايران با شش قدرت جهانی خواستار همه پرسی در مسايل اساسی کشور شده بود.

حسن روحانی گفته بود:‌مگر کسی در ميز مذاکره بر سر اصول و آرمان‌ها بحث می‌کند؟ يک عده در توهمات زندگی می‌کنند. دنيای امروز بحث منافع است.

رئيس جمهوری ايران اضافه کرده بود: «آرمان ما به سانتريفيوژ وصل نيست، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است.»

ظرفيت غنی سازی و تعداد سانتريفيوژهای ايران از جمله مسايل مورد اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ است.

XS
SM
MD
LG