لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

اعلام موجودیت نخستین تشکل علوی‌های مخالف بشار اسد


تصاویر شماری از علوی های سوریه که در جنگ داخلی این کشور کشته شده اند.
تصاویر شماری از علوی های سوریه که در جنگ داخلی این کشور کشته شده اند.

شهر استانبول ترکیه شنبه سی آذر، میزبان کنفرانس اعلام موجودیت نخستین تشکیلات علوی‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با نام، «جریان فردای سوریه» بود.

بشار اسد از اقلیت علوی سوریه است و مناطق محل سکونت این فرقه در استان لاذقیه، تا حدود زیادی از خشونت‌های جنگ داخلی این کشور به دور بودند.

فواد حمیرا از شخصیت‌های علوی‌های سوریه و بنیانگذار «جریان فردای سوریه»، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفته است که تشکیلات جدید در تلاش است تا بستر اجتماعی نظام حاکم را متلاشی کند.

او با بیان این‌که در تشکیلات جدید «علوی‌های مخالف اسد» گردهم آمده‌اند، تاکید کرده است: «ادعا نداریم که این تشکیلات علوی‌ها را نمایندگی می‌کند. به کنفرانس نیز نمایندگان اقشار مختلف مردم سوریه که از تاسیس سازمان جدید حمایت کردند دعوت شدند.»

حمیرا، آن‌چه که «سوق دادن جوانان علوی به سمت مرگ» نامید را، «بزرگ‌ترین اشتباه فرقه علوی‌های سوریه» دانست و گفت: «شمار علوی‌های کشته شده در جنگ داخلی سوریه از صد هزار تن فرا‌تر رفته است.»

رغده حسن نویسنده سوری و یکی از شخصیت‌های علوی عضو هیئت موسس «جریان فردای سوریه» نیز به سایت الخلیج آنلاین گفت: «این تشکیلات در تلاش است نمایندگی سیاسی فرقه علوی‌ها را به دست گیرد تا بتواند چتری برای علوی‌های حاضر در انقلاب سوریه باشد.»

در کنفرانس روز شنبه، خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و اپوزیسیون سوریه، از تاسیس تشکیلات جدید علو‌های مخالف اسد استقبال کرد و گفت: «این اقدام در مسیر بازسازی هویت ملی است که سوری‌ها به دلیل نظام حاکم آن را از دست داده‌اند.»

او افزود: «جهت گیری منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور تسریع در یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه وجود دارد. با ادامه شرایط نظامی، اپوزیسیون خود را در برابر روند سیاسی پیچیده‌ای می‌بیند. از همین رو باید به سمت اتحاد همه جریان‌های سیاسی پیش رفت. تاسیس تشکیلا جدید نیز در همین راستا است.»

در صفحه رسمی «جریان فردای سوریه» در فیس بوک طی یادداشتی نوشته شده است: «علوی‌ها همچون دیگر مردم سوریه خواستار آزادی از استبداد هستند. اما برخی عوامل باعث شده است که فرزندان فرقه علوی، هیزمی برای ماشین جنگی نظام کنونی باشند.»

از جمله این عوامل بنا بر این یادداشت: «سیاست در جهل نگاه داشتنی است که نظام علیه فرقه علوی‌ها اجرا کرد. نظام تلاش کرد وابستگی‌های فرقه‌ای، قبیله‌ای و خانواده‌ای را مهم‌تر از وابستگی ملی گرداند، از این رو گفتمان فرقه‌گرایانه مطرح شده از سوی برخی از جریان‌های اپوزیسیون نیز تشدید شد.»

تاسیس تشکیلات جدید علوی‌های مخالف اسد، چند روز پس از آن اعلام می‌شود که عربستان سعودی، از تلاش خود برای برپایی کنفرانسی در ریاض با هدف متحد کردن اپوزیسیون سوریه خبر داد. این تلاش‌ها پس از برگزاری دو نشست بین‌المللی با هدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه صورت می‌گیرد. در این کنفرانس برای نخستین بار آمریکا، ایران، روسیه و عربستان سعودی به علاوه چند کشور اروپایی و عربی حضور یافتند.

هفته گذشته در دومین نشست وین، حاضران بر سر سرعت بخشیدن به گردهم آوردن نظام و اپوزیسیون سوریه پای میز مذاکرات به توافق رسیدند. به نظرم می‌رسد بزرگ‌ترین اختلاف موجود در میان حاضران در کنفرانس، آینده بشر اسد باشد

XS
SM
MD
LG