لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

روسیه: حکومت سوریه کنترل شرق حلب را در دست گرفت


غیرنظامیان در شرق حلب
غیرنظامیان در شرق حلب

ساعاتی پس از گزارش‌ها در خصوص آتش بس در حلب و اجازه خروج امن به شورشیان مسلح در این شهر،‌ ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفته است: حکومت سوریه کنترل شرق حلب را دست گرفته است.

به گزارش «سی ان ان»نماینده روسیه تاکید کرده است: طی یک ساعت گذشته براساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده ایم عملیات نظامی در شرق حلب متوقف شده است.

ویتالی چورکین تصریح کرده است: بنابراین دیگر مسایلی مانند ترک مخاصمه و عملیات انساندوستانه موضوعیت ندارند. حکومت سوریه هم اکنون شرق حلب را در کنترل دارد و اکنون مرحله اقدامات عملی برای کمک‌های انساندوستانه است.

این در حالی است که رسانه های بین المللی به نقل منابع خود در شرق حلب می گویند، توافق بر سر آتش بس وخروج امن از بخش شرقی حلب حاصل شده است و در گیری ها پایان یافته است.

در همین زمینه، رویترز گزارش داده است به دنبال موافقت شورشیان با آتش بس و خروج امن از شرق حلب،‌ مقاومت مسلحانه در شرق حلب پس از سال‌ها درگیری و ماه‌ها محاصر روز سه شنبه با شکستی خونین به پایان رسید.

رویترز اضافه کرده است: نبرد حلب یکی ازبدترین جنگ‌های داخلی بود که به عرصه‌ای برای رویارویی قدرت‌های منطقه و جهانی بدل شد، و در نهایت این نبرد با پیروزی نیروهای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و ائتلاف نظامی روسیه، ایران وشبه نظامیان شیعه کشورهای منطقه به پایان رسید.

این گزارش می افزاید، قرار است که شورشیان مسلح بامداد روز چهارشنبه به همراه سلاح‌های سبک خود از طریق غرب حلب خروج از منطقه را شروع کنند.

رویترز، تصریح کرده است، شاید خروج شورشیان باقی مانده از حلب پیروزی برای نیروهای دولتی محسوب شود، اما این به مثابه پایان جنگ در سوریه نیست.

یک خبرنگار رویترز در حلب شامگاه سه شنبه گفته است که دیگر صدای بمباران در حلب شنیده نمی شود.

در همین حال، دولت ترکیه اعلام کرده است: شورشیان و خانواده آنها و همچنین شهروندان و غیرنظامیانی که می خواهند حلب را ترک کنند، تا عصر روز چهارشنبه فرصت دارند که به صورت امن از شهر خارج شوند.

رویترز می گوید، توافق اتش بس در شرق حلب بین روسیه و ترکیه به دست آمده و آمریکا نقشی در ان نداشته است.

حلب پیش از جنگ، بزرگترین شهر و مرکز اقتصادی سوریه بود که از سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از آن به کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در آمد.

XS
SM
MD
LG