لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

دولت سوریه با ارسال کمک برای هفت منطقه محاصره شده موافقت کرد


 استفان دی میستورا، با ولید المعلم در دمشق دیدار کرد (عکس آرشیو).
 استفان دی میستورا، با ولید المعلم در دمشق دیدار کرد (عکس آرشیو).

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه روز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه اعلام کرده است که دولت سوریه با ارسال کمک‌های انسانی به هفت منطقه تحت محاصره از جمله معضمیة الشام در نزدیکی دمشق موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، روز سه شنبه با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در دمشق دیدار کرده و توانسته است که توافق دمشق برای ارسال کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده جلب کند.

استفان دی میستورا گفته است فردا سازمان ملل پایبندی حکومت سوریه به وعده‌اش در این زمینه را خواهد آزمود.

وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت، مذاکراتش با وزیر امور خارجه سوریه به طور ویژه بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده بدون هیچ گونه مانعی تمرکز داشت.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید، در خصوص دسترسی و ارسال کمک‌های انساندوستانه به همه مناطق محاصره شده در سراسر سوریه با همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی پنج ساله سوریه مذاکره کرده است.

استفان دی میستورا گفته است: واضح است که این وظیفه دولت سوریه است که دسترسی به شهروندان سوری را در سراسر کشور فراهم کند و اجازه دهد که سازمان ملل کمک‌های انسانی به آنها برسد.

در بیانیه فرستاده ویژه سازمان ملل درامور سوریه آمده است: «فردا ما این را خواهیم آزمود.

در همین زمینه، وانسا هیوگوین، سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه به رویترز گفته است: به ما اطلاع داده شده که دولت سوریه اجازه دسترسی به هفت منطقه محاصره شده را صادر کرده است.

وی اضافه کرده است: از هم اکنون نهادهای کمک‌ها رسانی در حال تدارک کاروان‌های کمک هستند و در روز‌های آینده این کمک‌ها ارسال می‌شود.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز گفته است: این هفت منطقه عبارتند از دیرالزور، والفوعة وکفریا در استان ادلب، مضایا، الزبدانی، کفر بطنا، معضمیة الشام.

سخنگوی سازمان ملل نیز از انجام تدارکات لازم توسط نهاد‌ها کمک رسانی برای ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌های دارویی و غذایی به مناطق محاصره شده سوریه خبر داده است.

هفده کشور عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه جمعه گذشته در مونیخ بر سر طرحی برای برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره در سوریه به توافق دست یافتند.

این در حالی است که به رغم توافق بر سر برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق تحت محاصره، طی روزهای اخیر نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، در اطراف حلب علیه گروه مخالف حکومت بشار اسد دست به عملیات زده‌اند.

XS
SM
MD
LG