لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

هیات مخالفان اسد: از جانب آمریکا برای شرکت در مذاکرات تحت فشاریم


مذاکرات صلح سوریه در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵
مذاکرات صلح سوریه در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵

محمد علوش، رییس هیات مذاکره کننده مخالفان حکومت بشار اسد، روز یکشنبه ۲۴ ژانویه گفته است، این هیات از جانب جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا، برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در ژنو تحت فشار قرار دارد.

به گزارش رویترز، «کمیته عالی مذاکرات»، متشکل از گروه‌های سیاسی و مسلح مخالف حکومت سوریه، پیش‌تر برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در ژنو پیش شرط‌ هایی مانند توقف حملات هوایی، پایان دادن به محاصره شهر‌ها و آزادی زندانیان اعلام کرده بود.

محمد علوش به خبرگزاری رویترز گفته است: جان کری روز شنبه با اعضای کمیته عالی مذاکرات دیدار کرده و ما را تحت فشار قرار می‌دهد با نادیده گرفتن حقوق انسانی خود در مذاکرات شرکت کنیم.

وی اضافه کرده است: واکنش گسترده‌ای به این فشار داده خواهد شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید محمد علوش توضیح بیشتری در خصوص واکنش به این «فشار‌ها» ارائه نکرده است. ولی در پاسخ به این پرسش که آیا «کمیته عالی مذاکرات» در گفت‌و‌گوهای صلح شرکت خواهد کرد، گفته است: درساعت آینده در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

قرار است که «کمیته عالی مذاکرات» به عنوان بدنه هیات اصلی گروه‌های مخالف در مذاکرات شرکت کند.

به رغم پیش شرط های «کمیته عالی مذاکرات»، دولت سوریه آمادگی خود را برای شرکت در این مذاکرات اعلام کرده است.

این مذاکرات قرار بود ۲۵ ژانویه در ژنو برگزار شود اما سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه روز پنجشنبه گفته بود، ‌احتمالا مذاکرات صلح سوریه با چند روز تاخیر برگزار خواهد شد.

جان کری نیز روز پنجشنبه گفته بود، احتمالا این نشست به دلیل مساله ارسال دعوتنامه، یک یا دو روز به تعویق بیفتد، ولی چنین تاخیری طولانی نخواهد بود و فرایند مذاکرات روز ۲۵ ژانویه آغاز می‌شود تا فرصت ارزیابی موقعیت طرفین حاضر در این مذاکرات فراهم شود.

پیش‌تر تعیین محمد علوش یکی از اعضای گروه «جیش الاسلام» به عنوان رییس هیات مذاکره کننده انتقادهایی درپی داشت.

برخی از گروه‌های مخالف بشار اسد نیز می‌گویند، «کمیته عالی مذاکرات» به آن‌ها اجازه مشارکت در این هیات مذاکره کننده را نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کمیته هماهنگی ملی برای تغییرات دمکراتیک»، یکی از جریان‌های اصلی مخالفان که هنوز در دمشق نیز حضور دارد، اعلام کرده است چنین انتخابی غیر قابل قبول است.

هیثم مناع، فعال حقوق بشر و یکی از شخصیت‌های مخالف حکومت بشار اسد نیز «کمیته ملی مذاکرات» را متهم کرده است که «جنایات‌کاران جنگی» را به عنوان اعضای هیات مذاکره کننده تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG