لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

استقبال آمریکا از تصمیم مخالفان حکومت سوریه برای شرکت در مذاکرات ژنو


مذاکرات صلح سوریه در ژنو
مذاکرات صلح سوریه در ژنو

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه نهم بهمن از تصمیم «هیات عالی مذاکرات»، گروه اصلی مخالفان دولت سوریه، برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه واشینگتن «از این تصمیم مهم» مخالفان دولت سوریه استقبال می‌کند، گفته است: آمریکا همچنان خواهان اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت توسط تمام طرف‌های درگیر حاضر در مذاکرات است، به ویژه درخصوص ارسال کمک‌های فوری انساندوستانه به مناطقی که در سوریه تحت محاصره هستند.

«هیات عالی مذاکرات»، گروه اصلی مخالف حکومت بشار اسد، روز جمعه اعلام کرده است که در مذاکرات صلح سوریه در ژنو شرکت می کند.

درحالی مذاکرات صلح سوریه در ژنو با حضور نمایندگان حکومت بشار اسد روز جمعه آغاز شد که روز گذشته مقام‌های «هیات عالی مذاکرات» اعلام کرده بودند تا زمانی قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت اجرا نشود در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد. این هیات خواهان توقف بمباران‌ها و همچنین پایان دادن به محاصره اقتصادی شهر‌ها توسط حکومت سوریه پیش از آغاز مذاکرات است.

«هیات عالی مذاکرات» متشکل از گروه‌های سیاسی و مسلح مخالف حکومت بشار اسد است که در جریان نشست ریاض در عربستان برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه تشکیل شده است.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه، از «هیات عالی مذاکرات» دعوت کرده بود که تا در مذاکرات غیر مستقیم صلح ژنو شرکت کنند.

به گزارش رویترز، «هیات عالی مذاکرات» اواخر روز جمعه اعلام کرد که با توجه به تضمین‌هایی که در خصوص اجرای قطعنامه شورای امنیت دریافت کرده است، در مذاکرات صلح سوریه در ژنو شرکت خواهد کرد.

سلیم المسلط، سخنگوی هیات عالی مذاکرات» به شبکه العربیه گفته است: «این هیات فردا عازم ژنو خواهد شد تا راه حلی از طریق مذاکره برای مسایل و دشوارهایی مردم در کشور باز شود.»

گزارش‌های حاکی است که هیات عالی مذاکرات فهرستی از سه هزار زندانی زن و مرد حکومت بشار اسد منتشر کرده و خواهان آزادی آنها شده است.

استفان دی میستورا روز جمعه در افتتاحیه این دور از مذاکرات در ژنو گفت که هنوز به طور رسمی پاسخی از هیات عالی مذاکرات دریافت نکرده است، ولی انتظار دارد که در روز یکشنبه با این هیات دیدار کند.

طبق قطعنامه شورای امنیت قرار است که گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و نمایندگان دولت بر سر تشکیل دولت انتقالی به توافق دست یابند، آنگاه انتخابات در این کشور جنگزده برگزار شود.

به گزارش رویترز، در جنگ داخلی سوریه تاکنون دست کم ۲۶۰ هزار نفر کشته و میلیون های نفر آوراه شده اند.

XS
SM
MD
LG