لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

مذاکرات ژنو «بدون حضور مخالفان اسد» آغاز می‌شود


ریاض حجاب، هماهنگ کننده «کمیته عالی مذاکرات»
ریاض حجاب، هماهنگ کننده «کمیته عالی مذاکرات»

در حالی که نماینده ویژه سازمان ملل متحد در در سوریه می‌گوید مذاکرات صلح روز جمعه نهم بهمن آغاز خواهد شد، «کمیته عالی مذاکرات»، یکی از گروه‌های اصلی مخالف حکومت بشار اسد گفته است که در این مذاکرات شرکت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «کمیته عالی مذاکرات» اعلام کرده است تا زمانی که توافقی بر سر کمک‌های بشردوستانه به شهرهای تحت محاصره دولت سوریه به دست نیاید، در مذاکرات صلح شرکت نخواهد کرد.

طبق این گزارش، مذاکرات اخیر بین نمایندگان دولت و مخالفان می‌تواند مهم‌ترین تلاش در دو سال اخیر برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه باشد و به جنگی پایان دهد که تاکنون بیش از ۲۶۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جای گذاشته است.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در یک پیام ویدیویی به مردم سوریه گفته است: مذاکرات ژنو شاید آخرین فرصت برای برقراری صلح در این کشور باشد.

استفان دی میستورا گفته است: اکنون زمان آن است که صدای همه کسانی که در این مذاکرات شرکت می‌کنند را بشنویم که می‌گویند، این مذاکرات فرصتی است که نباید از دست داد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به مذاکرات گذشته که با بن بست مواجه شدند، تصریح کرده است که مذاکرات ژنو نمی‌تواند شکست بخورد.

یک سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز روز پنجشنبه گفته است که مذاکرات صلح سوریه در ژنو به تعویق نخواهد افتاد.

ریاض حجاب، هماهنگ کننده «کمیته عالی مذاکرات» تصریح کرده است، دسترسی ساکنان شهرهای محاصره شده توسط حکومت سوریه به کمک‌های انسان‌دوستانه پیش شرط شرکت در مذاکرات است.

آقای حجاب اضافه کرده است: ما فردا در مذاکرات ژنو حضور نخواهیم داشت. ما شاید به (ژنو) برویم، ولی تازمانی که خواسته‌های ما براورده نشود وارد در محل مذاکرات نمی‌شویم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های غربی مخالفان حکومت بشار اسد را برای شرکت در مذاکرات تحت فشار گذاشته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مورد جنگ داخلی سوریه ماه ژانویه را به عنوان زمان آغاز مذاکرات بین مخالفان و نمایندگان حکومت بشار اسد تعیین کرده است. در‌‌ همان قطعنامه چارچوب کلی روند انتقال قدرت، تشکیل یک حکومت جدید و تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه در نظر گرفته شده است.

اما در ماه‌های اخیر حملات هوایی روسیه موضع حکومت بشار اسد را تقویت و گروه‌های مخالف را تضعیف کرده است.

XS
SM
MD
LG