لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

دهها هزار آواره سوری با فرار از حلب پشت مرزهای ترکیه تجمع کردند


آوارگان سوری در نزدیکی مرز سوریه (عکس از آرشیو)
آوارگان سوری در نزدیکی مرز سوریه (عکس از آرشیو)

به دنبال ادامه پیشروی نیروهای دولتی سوریه در اطراف حلب، یک نهاد خیریه ترکیه اعلام کرد حدود ۵۰ هزار آواره سوری که از جنگ در این مناطق فرار کرده اند، در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با ترکیه تجمع کرده و منتظر ورود به این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرکان نرگس، از موسسه خیریه اسلامی «ای اچ اچ» روز جمعه ۱۶ بهمن گفت: موج آوارگان سوری به سمت گذرگاه مرزی «باب السلام» از روز پنجشنبه شروع شده است.

وی اضافه کرد که‌ این موسسه خیریه ۱۰ ارودگاه موقت در نزدیکی مرز و در داخل خاک سوریه برای این آوارگان ایجاد کرده است.

طبق این گزارش، مرز ترکیه در روز جمعه بسته بود و مشخص نیست که آیا آوارگان سوری اجازه خواهند یافت که از مرز عبور کنند و وارد خاک ترکیه شوند.

پیشتر دولت ترکیه گفته بود که حدود ۱۰ هزار نفر در نوار مرزی سوریه با آن کشور تجمع کرده و حدود ۷۰ هزار نفر دیگر درحال حرکت به سمت مرز هستند.

در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که دولت آمریکا در حال تصمیم گیری برای ارسال کمک‌های غذایی و دارویی از طریق هوا برای صد‌ها هزار سوری تحت محاصره نیروهای دولتی است.

مقام‌های دولت آمریکا گفته اند ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق هوا هنوز تصویب نشده است، اما این کشور پیشتر در شمال سوریه و عراق از طریق هوا کمک ارسال کرده است.

دولت سوریه از محاصر دارویی و غذایی شهرها به عنوان ابزاری برای شکستن مقاومت گروههای نظامی مخالف استفاده می کند.

از آغاز جنگ داخلی پنج ساله سوریه تا کنون دستکم ۲۵۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌های نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

پیشروی نیروهای دولتی

نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان متحد آن روز جمعه با حمایت حملات هوایی روسیه عملیات تهاجمی در شمال این کشور را ادامه داده و با تصرف یک شهر دیگر به محاصره شهر حلب نزدیکتر شدند.

این عملیات در نزدیکی مرز با ترکیه از چند روز پیش آغاز شد و تحت تاثیر آن دهها هزار نفر از مردم منطقه گریخته اند.

نیروهای دولتی و شبه نظامیان متحد آن روز جمعه شهر کوچک عثمان واقع در شمال درعا را تصرف کردند. شهر درعا در جنوب سوریه و بین دمشق و مرز اردن قرار دارد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، تصرف شهر عثمان چندین راه تدارکاتی به سوی درعا را خواهد گشود که در حال حاضر بخش هایی از آن در تصرف نیروهای دولتی و بخش‌های دیگری در تصرف شورشیان است . به گزارش این نهاد، نیروهای دولتی زیر پوشش حملات هوایی و توپ باران سنگین پیشروی کرده اند.

شهر درعا مرکز اولین موج تظاهرات علیه حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۱ بود و برای مخالفان اهمیت نمادین ویژه‌ای دارد.

پیشروی نیروهای دولتی سوریه در شمال و جنوب کشور با حمایت حملات هوایی روسیه صورت می گیرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد جنگنده‌های این کشور طی هفته جاری به ۸۷۵ هدف از جمله اهدافی در مسیر حملات نیروهای دولتی سوريه حمله کرده اند.

غرب حمایت نظامی روسیه از رژیم بشار اسد را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

ینس استولنبرگ، دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز جمعه گفت حملات هوایی روسیه که اساسا گروههای مخالف حکومت را هدف می گیرند به تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه ضربه می زند.

او در حاشیه جلسه وزیران دفاع اتحادیه اروپا در شهر آمستردام گفت: «در عملیات هوایی روسیه موارد نقض حریم هوایی ترکیه افزایش یافته است. این خطرناک و تشنج آفرین است و برای ناتو نیز مهم است چون آنها حریم هوایی ناتو را نقض می کنند».

همزمان با پیشروی‌های نیروهای دولتی امید اندکی که به آغاز مذاکرات صلح وجود داشت از بین رفته است. مذاکراتی که با میانجیگری سازمان ملل متحد از چند روز پیش در ژنو آغاز شده بود روز پنجشنبه معلق شد.

همزمان نیروهای مسلح روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که براساس «شواهد قابل اتکا» حدس می زند که ارتش ترکیه خود را برای یک عملیات نظامی بزرگ در سوریه آماده می کند.

یک سخنگوی ارتش عربستان سعودی نیز اعلام کرد که این کشور برای اعزام نیرو به سوریه و نبرد با گروه داعش آماده است.

خبرگزاری فرانسه می افزاید در جریان پیشروی نیروهای دولتی سوریه آنها روستای ریتیان واقع در شمال حلب را تصرف کردند.

به گفته خبرگزاری دولتی سوریه و نهاد مستقل دیده بان حقوق بشر سوریه که حوادث مربوط به جنگ را جمع آوری و گزارش می کند، در جریان عملیات روزهای اخیر چندین روستای دیگر توسط نیروهای دولتی باز پس گرفته شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای دولتی با تصرف ریتیان راه ارتباطی بین دو روستای شیعه نشین نبل و زهرا را که در روزهای قبل تصرف شده بود در کنترل کامل خود گرفته اند. این روستاها طی سه سال گذشته در محاصره شورشیان بودند.

در نتیجه پیشروی نیروهای دولتی در روز جمعه آنها یک گام دیگر به محاصره کامل شهر حلب نزدیک شده اند.

حلب که بزرگترین شهر و زمانی مرکز تجاری و اقتصادی سوریه بود، از تابستان ۲۰۱۲ به مناطق تحت کنترل حکومت و شورشیان تقسیم شده است. محاصره حلب که یکی از مراکز مهم شورشیان است برای مخالفان بشار اسد می تواند ضربه بزرگی باشد.

XS
SM
MD
LG