لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

همزمان با افزايش اميدهای به توافق هسته ای بورس ايران اوج گرفت


بورس تهران همزمان با افزايش اميدها به توافق هسته ای، روز شنبه ۱۳ تیرماه تا ۹۹۹ واحد اوج گرفت.

شاخص بورس در ابتدای اولين روز کاری ايران، حدود ۶۴ هزار و ۸۶۱ واحد بود، اما در لحظه تنظيم اين گزارش (ساعت سه بعد از ظهر) از ۶۵ هزار و ۸۶۰ واحد هم فراتر رفت.

بر اساس آمار سايت رسمی بورس تهران، طی روز شنبه ۱۳ تيرماه شاخص بورس ۱.۵۴ درصد افزايش يافته است.

جهش ناگهانی شاخص بازار بورس تهران در حالی است که قرار بود ۱۱ تيرماه ايران و شش قدرت جهانی به توافق جامع هسته ای دست پيدا کنند، اما مذاکرات را برای يک هفته ديگر تمديد کردند.

گزارشهای رسانه های داخلی و خارجی از مذاکرات وزرای خارجه ايران و گروه ۵+۱ حاکی از پيشرفت در مذاکرات هسته ای دارد. از طرفی سفر روز پنجشنبه يوکيا آمانو به تهران نيز مثبت قلمداد شده و عباس عراقچی عضو تيم مذاکره ايران روز شنبه گفت که «ما آماده هستيم در موضوع ابعاد نظامی احتمالی با آژانس همکاری کنيم و به اين همکاريها سرعت بخشيم تا به يک جمعبندی روشن در اين خصوص برسيم».

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، جمعه ۱۲ تيرماه در پيامی که در شبکه يوتيوپ منتشر شده، گفته است، هيچگاه ايران و جامعه بين المللی به اين اندازه به يک «توافق پايدار» بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نزديک نبوده اند. وی با اين حال گفته است، «هنوز رسيدن به راه حل قطعی نيست».

در معاملات روز شنبه بورس تهران، ٣ نماد معاملاتی شامل کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران با ٩١ واحد، بانک ملت با ٨٠ واحد و پالايشگاه نفت بندرعباس با ٧٦ واحد افزايش، بيشترين تاثير مثبت را در شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

ارزش کل معاملات سهام طی روز اولين روز هفته کاری به بالای ۲۸۲ ميليارد و ۲۱۵ ميليون تومان رسيد.

شاخص بورس از زمستان سال ۹۲ با نوساناتی رو به کاهش گذاشته بود و در پايان سال جاری، ۲۶ اسفندماه، حتی به مرز ۶۱ هزار و ۵۰۰ واحد نيز سقوط کرد.

اين در حالی است که يکسال قبل از آن بر اساس آمارهايی که در سايت رسمی بورس تهران منتشر شده است، شاخص بورس از بالای ۸۹ هزار واحد بود و حتی در بهمن ماه اين رقم ۶۵ هزار واحد بود.

افت شاخص بورس در بهمن ماه باعث برانگيخته شدن اعتراض سهامداران و کشيده شدن اين اعتراضات به خشونت شد.

در همين زمينه روز شنبه خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ايران با اشاره به افزايش ارزش سهام شرکتهای پتروشيمی و صنايع، گزارش داد که «کارشناسان بازار سرمايه اعتقاد دارند که در روزهای آينده با نزديک شدن به موعد اعلام نتايج مذاکرات هسته ای، بازار سهام با نوسان قيمت سهام در مدار مثبت روبرو خواهد بود روندی که برای اطمينان از تداوم آن بايد منتظر مفاد توافق هسته ای و نحوه رفتار ذينفعان بازار سهام پس از رفع احتمالی تحريم ها بود».

در صورت رسيدن به تفاهم هسته ای، تحريمها اقتصادی غرب عليه ايران لغو خواهد شد و زمينه برای بازگشت شرکتهای بين المللی به بازارهای ايران، اتصال دوباره ايران به سيستم انتقال بين المللی پول و غيره باز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG