لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۴

ترامپ در نخستین سخنرانی در کنگره: فصل تازه‌ای از عظمت آمریکا آغاز شده‌است


دونالد ترامپ در حال سخنرانی در نشست مشترک کنگره
دونالد ترامپ در حال سخنرانی در نشست مشترک کنگره

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا،سه شنبه درنخستین سخنرانی خود در نشست مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفته است، «اکنون فصل تازه‌ای از عظمت آمریکا آغاز شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در این سخنرانی که بیش از یک ساعت طول کشید تاکید کرد: غرور و افتخار ملی تازه‌ای سراسر کشور را فراگرفته است. خوشبینی مضاعف تازه ای، رویاهایی که تاکنون غیرممکن تصور می شدند را دوباره در دسترس ما قرار داده است.

رییس جمهوری آمریکا در این سخنرانی تصریح کرده است که طبق برنامه او برای اجرای طرح مقابله با مهاجران غیرقانونی باعث صرفه جویی میلیارد‌ها دلار خواهد شد.

وی تصریح کرده است: ما می بایست بار دیگر حاکمیت قانون را در مرزها برقرار کنیم.

دونالد ترامپ در ادامه بر ضرورت ساخت دیوار در مرزهای جنوبی تاکید کرده است.

محکوم کردن اقدامات نژادی

دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی خود با اشاره به تخریب‌های اخیر در قبرستان‌های یهودیان و تیراندازی به دو هندی در میکده‌ای در ایالت کانزاس گفته است: شاید ما درخصوص سیاست‌ها جاری با یکدیگر اختلاف داشته باشیم، اما کشور ما در محکوم کردن نفرت و شرارت در همه اشکال زشت،‌ یکپارچه است.

یک سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه تیراندازی به دو هندی در یک میکده در شهر اولات درایالت کانزاس را محکوم کرده و گفته است، به نظر می رسد این اقدام انگیزه‌ای زاییده نفرت نژادی است.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خود بر تعهد آمریکا در قبال «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» ناتو تاکید کرد، ولی گفت اعضای این پیمان می بایست سهم خود را در این زمینه بپردازند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ما انتظار داریم شرکای ما در ناتو، خاورمیانه یا در اقیانوس آرام نقش معنی داری به لحاظ راهبردی و نظامی ایفا کنند و همچنین سهم عادلانه خود را از هزینه‌ها بپردازند.

دونالد ترامپ ادامه داده است: وظیفه من این نیست که جهان را نمایندگی کنم. وظیفه من این است که ایالات متحده امریکا را نمایندگی کنم.

تحریم ایران

رییس جمهوری آمریکا به اقدامات انجام شده در زمان حضورش در کاخ سفید اشاره کرد و گفت: من همچنین تحریم های تازه ای را علیه نهادهایی که برنامه موشک های بالستیک ایران را حمایت می کردند، اعمال کردم و باردیگر بر اتحاد ناگسستنی خود با اسرائیل تاکید کردم.

وزارت امور خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت گنجانده شده‌اند که برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین حضور دارند.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود گفته است: همانطور که وعده دادم با هدایت من، وزارت دفاع طرحی برای نابودی و از بین بردن گروه حکومت اسلامی (داعش) توسعه خواهد داد.

دونالد ترامپ در بخش دیگری با اشاره به راهکارها برای مقابله با تروریسم گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که کشور ما به یک پناهگاه امن برای افراط گرایان تبدیل شود.

وی تاکید کرد که به زودی دولت اقدامات تازه ای را برای جلوگیری از ورود چنین افرادی به آمریکا اجرایی خواهد کرد.

به طور سنتی روسای جمهوری آمریکا پس از یک سال حضور در این سمت درنشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان با عنوان «گزارش سالانه رئیس جمهوری از وضعیت کشور» یا State of the Union شرکت می کنند، اما دونالد ترامپ پس از تقریبا شش هفته از روی کار آمدن در نشست مشترک کنگره شرکت کرد.

براساس قانون اساسی آمریکا، رییس جمهوری این کشور موظف است به اعضا کنگره در خصوص وضعیت کشور گزارش دهد.

پرزیدنت جورج واشینگتن در سال ۱۷۹۰ برای نخستین بار در نشست مشترک کنگره در نیویورک گزارشی از وضعیت کشور ارائه کرد.

XS
SM
MD
LG