لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

«۹۰ نفر در مورد کهریزک شکایت کرده‌اند»


محسن روح‌الامینی، یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک
محسن روح‌الامینی، یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک
محمدكاظم بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، اعلام کرد که تاکنون ۱۰۴ نفر از کسانی که در بازداشتگاه کهریزک آسیب دیده‌اند در دادسرای نظامی حاضر شده و ۹۰ نفر از آنها به طور رسمی شکایت کرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه در پیوند با این پرونده تاکنون هفت نفر از «عاملان» وقایع کهریزک بازداشت شده‌اند، گفت: «در حال حاضر مسایل مطرح شده از شکات پرونده در حال بررسی است. امیدواریم این پرونده تحقیقاتش به زودی به پایان برسد تا بتوانیم پرونده را برای ارسال به دادگاه آماده کنیم.

به گفته این مقام قضایی، «مسئول» بازداشتگاه کهریزک از مقامات انتظامی است و هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

پیش از این سایت خبری آینده گزارش داده بود که رئیس بازداشتگاه کهریزک که از وی به عنوان سرهنگ «ک» یاد شده است، با اعمال نفوذ برخی افراد آزاد شده بود که با دستور صادق لاریجانی، رئیس جدید قوه قضایی، بار دیگر بازداشت شد.

پس از مرگ محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور ارشد محسن رضایی و رئیس انستیتو پاستور ایران، بازداشتگاه کهریزک به یکی از مسائل عمده رویدادهای پس از انتخابات ایران تبدیل شد.

در آن هنگام حسین علائی، رئیس سابق ستاد مشترک سپاه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که محسن روح‌الامینی، زیر شکنجه جان باخته و به نقل از پدر محسن روح‌الامینی تصریح شده است که دهان این زندانی خرد شده بود.

در مورد بازداشتگاه کهریزک مواضع ضد و نقیضی از سوی مقام‌های لشکری و کشوری اتخاذ شده است. برای نمونه در حالیکه اسماعیل احمدی‌‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، مرگ زندانیان در این بازداشتگاه به علت«شیوع بیماری» و نه شکنجه را تایید کرده بود، عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، در شهریور ماه گفته بود که هیچ کسی در این بازداشتگاه جان نباخته است و بازداشتی‌ها با حکم قضایی تنها سه روز در این مکان نگهداری شده‌اند.

با این حال یدالله عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران به تازگی گفته است که سه نفر در بازداشتگاه کهریزک کشته شده‌اند.

در عین حال حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده است.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور داد که بازداشتگاه کهریزک به دلیل «غیر استاندارد» بودن بسته شود. با این حال وی در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود گفته است که «عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند، اما این نگاه خود یک ظلم آشکار است.»

در حالی که، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح می‌گوید تاکنون هفت نفر در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک بازداشت شده‌اند، سایت‌های خبری نزدیک به اصلا‌ح‌طلبان مدعی هستند که عوامل اصلی بازداشتگاه کهریزک دستگیر نشده‌اند.

از سوی دیگر با پلمب و ضبط اسناد و مدارک کمیته پیگیری مشترک موسوی و کروبی برای پیگیری امور بازداشت‌شدگان انتخاباتی و نیز دستگیر مرتضی الویری و علیرضا بهشتی دو عضو این کمیته، عزم قوه قضائیه برای برخورد با «متخلفان» و رسیدگی به شکایت آسیب‌دیدگان از سوی اصلاح‌طلبان با تردید مواجه شده است.
XS
SM
MD
LG