لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

توافقات اولیه برای آزادی یک سرباز اسرائیلی از سوی حماس


گیلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی
گیلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی
اسرائیل و سازمان حماس تایید کردند که مرحله نخست از یک معامله میان آنها کلید خورده است. بر اساس این معامله اسرائیل ممکن است تا حدود هزار زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کند و دربرابر، سرباز اسیر خود را از حماس تحویل گیرد.

در گام نخست این معامله، اسرائیل بیست زندانی امنیتی فلسطینی زن را آزاد می کند تا کاست ویدیوئی را تحویل بگیرد که نشان دهد سرباز اسیر این کشور در اسارت حماس زنده مانده است.

اسرائیل شامگاه چهارشنبه نخستین زن زندانی امنیتی را آزاد کرد. قراراست تا جمعه دوم اکتبر، دهم مهر، ۱۹ زندانی زن امنیتی دیگر نیز آزاد شوند. این بیست زن عضو حماس، فتح، جهاد اسلامی و تشکل های دیگر بوده و بخاطر شرکت در عملیاتی برای کشتن اسرائیلی ها به دوره های زندان محکوم شده اند.

ابو مجاهد سخنگوی «کمیته های مقاومت مردمی» وابسته به حماس گفتمدت ویدیوئی که از گیلعاد شالیط سرباز اسیر تهیه شده، تنها یک دقیقه است، و این سرباز ۲۱ ساله در آن به تاریخ ضبط این کاست اشاره می کند تا به دولت اسرائیل اطمینان دهد که او زنده مانده است. ابومجاهد گفت در فیلم دیده می شود که شالیط قادر است راه نیز برود.

دولت های مصر و آلمان تایید می کنند که آنها در رسیدن اسرائیل و حماس به مرحله نخست این معامله نقش مهمی ایفا کرده اند. یک میانجی ارشد آلمانی بارها در منطقه در سفرهای محرمانه بوده است.

ژنرال عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و دیگر بلندپایگان حماس مذاکرات طولانی انجام داده است. مشعل و محمود الزهار از یکشنبه دوباره در قاهره هستند و مذاکرات با سران مصر ادامه دارد.

گیلعاد شالیط آغاز ژوئن ۲۰۰۶ در جریان حمله چریکی نیروهای حماس به یک مقر نظامی اسرائیل که فاصله چندانی با مرز غزه نداشت، ربوده شد.

همه تلاش های دولت پیشین اسرائیل، از جمله عملیات «سرب گداخته» برای وادار کردن حماس به آزادی این سرباز اسیر ناکام ماند. ارتش اسرائیل نگران بود که در جریان حمله ده ماه پیش به غزه، گیلعاد شالیط کشته شده باشد.

دولت اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین و دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیرکنونی زیر فشار افکار عمومی اسرائیل بوده اند تا به معامله ای با حماس تن دردهند که به آزادی این سرباز منجر شود.

سازمان حماس آزادی تا هزار و پانصد زندانی امنیتی فلسطینی را در برابر شالیط درخواست می کند.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه با خانواده شالیط دیدار کرد و به آنها گفت «مرحله نخست معامله آغاز شد و این روند تا بازگرداندن فرزند شما ادامه خواهد یافت».

با وجود این، مقامات اسرائیل و نیز سران حماس تاکید کرده اند که هنوز ممکن است راهی طولانی تا آزاد شدن شالیط در برابر خود داشته باشند.

اسامه المزینی وزیر «پرونده شالیط» در دولت حماس درغزه چهارشنبه گفت «معامله ویدئو دربرابر آزادی بیست زن، خوش بینی را نسبت به مراحل بعدی معامله افزایش می دهد».

اسرائیل در گذشته نیز به معاملاتی از این قبیل دست زده است. دو سال پیش در برابر دو سربازی که حزب الله در حمله ژوئن ۲۰۰۶ به اسرائیل ربود، این کشور صدها زندانی عرب را آزاد کرد اما بعدا معلوم شد که حزب الله جسد دو سرباز را تحویل می دهد و آنها همان روز نخست کشته شده بودند.

مقامات اسرائیل گفته اند، می خواهند اطمینان یابند که شالیط را زنده تحویل می گیرند. بنیامین نتانیاهو چهارشنبه گفت «دنیا باید بداند که حماس مسئول سلامتی شالیط است».
XS
SM
MD
LG