لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

گفت و گو بر سر برنامه هسته‌ای ایران در نیویورک آغاز شد


در حالی که نمایندگان کشورهای گروه پنج بعلاوه یک برای بحث در باره مساله‌ هسته‌ای ایران در نیویورک گرد هم آمده‌اند، خودداری چین از فرستادن نماینده عالی‌رتبه خود به این گفت و گوها، احتمال دستیابی به توافقی فوری در این نشست را کمتر کرده است.

به گزارش رویترز در حالی که پنج کشور دیگر عضو گروه پنج بعلاوه یک، دیپلمات‌های عالی‌رتبه خود را برای رایزنی در باره گام بعدی در قبال برنامه اتمی ایران راهی نیویورک کرده‌اند، جمهوری خلق چین یکی از اعضای هیات نمایندگی خود در سازمان ملل متحد را به این نشست فرستاده است، که از اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست.

به گفته دیپلمات‌های غربی، شرکت نماینده رده پایین چین در این گفت و گوها عملاً امکان دستیابی به یک توافق فوری در زمینه مساله هسته‌ای ایران را منتفی کرده است.

نشست نیویورک پس از آن برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران از پذیرفتن پیشنهادی در خصوص مبادله اورانیوم غنی شده خود با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد.

ایالات متحده آمریکا تا پایان سال گذشته میلادی به جمهوری اسلامی فرصت داده بود، تا با پذیرفتن این پیشنهاد، با جامعه جهانی در باره برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

کشورهای غربی عضو گروه پنج بعلاوه یک امیدوار بودند، در جریان گفت و گوهای روز شنبه در نیویورک بتوانند در باره گام بعدی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به توافق دست یابند.

در آستانه نشست نیویورک، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، دولت باراک اوباما به این نتیجه رسیده است، که بهترین راه برای فشار به ایران برای ابهام‌زدایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش اعمال تحریم‌های تازه علیه این کشور است.

با این حال روسیه و به ویژه چین تاکنون برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران از خود رغبتی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG