لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

کمپین حقوق بشر: می‌خواهند زمینه محارب خواندن همه مخالفین را فراهم کنند


ابوالقاسم صلواتی،‌ قاضی دادگاه بازداشت‌شدگان عاشورا
ابوالقاسم صلواتی،‌ قاضی دادگاه بازداشت‌شدگان عاشورا
«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین دادگاه بازداشت‌شدگان عاشورا اعلام کرد که ۱۶ نفر «به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که هر یک نماینده یکی از گروه‌های مخالف باشند» تا به این ترتیب بتوان همه مخالفان را محارب خواند.

محاکمه ۱۶ نفر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در آن چه کمپین حقوق بشر «دادگاه نمایشی» می‌خواند روز شنبه در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد و نماینده دادستان اتهام پنج نفر از این افراد را محاربه اعلام کرد.

بر اساس قوانین جزای اسلامی رایج‌ترین مجازات برای محاربه که به معنای «جنگ با خدا» است، اعدام است.

در این دادگاه علاوه بر پنج مورد اتهام محاربه و افساد فی‌الارض، در سایر موارد اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک افراد به شورش و آشوب، از جمله اتهام‌های افراد اعلام شد.

«کمپین بین‌المللی حقوق بشر» در بیانیه خود هدف از این «دادگاه نمایشی» را که در آغاز «دهه فجر» و نزدیک به ۲۲ بهمن برگزار می‌شود چیدن افراد برای محاکمه به گونه‌ای خوانده است که «همه گروه های فکری جامعه را در خود جای دهد».

پیشتر نیز اغلب تحلیل‌گران امور ایران هدف از برگزاری این نوع دادگاه در ایران را ترساندن مردم مخالف دولت و جلوگیری از شرکت آنها در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن عنوان کرده‌اند که بنا بر سنت سالانه برای بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

از هشت ماه پیش که موج اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی در تهران و دیگر شهرها به راه افتاد، مخالفان حکومت که از برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی محروم بوده‌اند مناسبت‌های مختلف همچون ۱۶ آذر، روز قدس و روز عاشورا را به نفع خود مصادره کرده‌اند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، با اشاره به اعدام دو تن از متهمان حوادث پس از انتخابات که هفته گذشته انجام شد و بازداشت این افراد قبل از انتخابات می‌گوید که جامعه بین‌الملل باید هشیار باشد که «مقامات جمهوری اسلامی مصر هستند تا با اعدام جوانان بی‌گناه صدای معترضان قانونی را خاموش کنند».

کمپین حقوق بشر همچنین با اشاره به گفته‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد، در دفاع از اعدام این دو نفر این گفته‌ها را «چراغ سبزی برای اعدام‌های بیشتر معترضان» خوانده است.

دبیر شوراى نگهبان و امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه گذشته از رئیس قوه قضاییه به دلیل اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران تشکر کرد و خواستار اعدام‌هاى بیشتر شد.
XS
SM
MD
LG