لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

هشدار سونامی در چندین کشور پس از زمین‌لرزه ۸.۸ ریشتری شیلی


میشله باشلت، رئیس جمهور شیلی در تلویزیون این کشور پس از زمین‌لرزه
میشله باشلت، رئیس جمهور شیلی در تلویزیون این کشور پس از زمین‌لرزه
در پی زمین‌لرزه مهیب ۸.۸ ریشتری که بامداد شنبه در شیلی روی داد، کشورها و مناطق اطراف برای مقابله با سونامی حاصل از این زمین‌لرزه به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکی است که به دنبال این زمین‌لرزه دست کم ۷۸ نفر در شیلی جان خود را از دست داده‌اند.

میشله باشلت، رئیس جمهور شیلی، روز شنبه اعلام کرد امواج سهمگین حاصل از این زمین‌لرزه جزایر رابیسنون کروزوئه را در هم کوبیده است.

در پی وقوع این زمین‌لرزه، به ساکنان منطقه‌ای پهناور هشدار سونامی داده شده است؛ کشورهایی آمریکایی جنوبی که در اقیانوس آرام دارای ساحل هستند، هاوایی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، فیلیپین، روسیه و بسیاری از جزیره‌های اقیانوس آرام ار جمله مناطقی هستند که با خطر سونامی مواجهند.

ادموندو پرز یوما، وزیر کشور شیلی، این زمین‌لرزه را «ویران‌گر» توصیف کرده است و رئیس جمهور این کشور با اعلام «وضعیت فاجعه‌» در مناطق زلزله‌زده، مرگ دست کم ۷۸ نفر را به تایید رسانده است.

میشله باشلت، رئیس جمهور شیلی، در حالی که از مردم کشورش درخواست کرد، بر ترس خود علبه کنند، گفت: «ما زمین‌لرزه بزرگی به همراه چند پس‌لرزه داشته‌ایم.»

رئیس جمهور شیلی تأکید کرد: «با وجود این، سیستم همچنان کار می‌کند، مردم باید آرامش خود را حفظ کنند. ما هرگونه اطلاعاتی را بی‌درنگ منتشر می‌کنیم.»

رئیس جمهوری شیلی همچنین از مردم خواست به دلیل آسیب دیدن علائم هشدار دهنده در راه‌ها از مسافرت خودداری کنند تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود.

از آنجا که پایانه‌های فرودگاه سانتیاگو ، به شدت آسیب دیده است این فرودگاه اعلام کرد برای ۲۴ ساعت تعطیل است.

بنا بر گزارش سازمان تحقیقات جغرافیایی آمریکا، مرکز این زمین‌لرزه در ۳۲۵ کیلومتری جنوب غرب سانتیاگو و در عمق ۳۵ کیلومتری زمین بوده است؛ برپایه این گزارش این زمین‌لرزه در ساعت ۳:۳۴ به وقت محلی روی داده است.

مرکز این زمین‌لرزه با شهر کانسپسیون، دومین شهر شیلی که ۲۰۰ هزار جمعیت دارد، ۷۰ کیلومتر فاصله داشته است.

در شهر سانتیاگو ساختمان‌های مدرن که ضد زمین‌لرزه ساخته شده‌اند، در برابر این زمین‌لرزه از خود مقاومت نشان دادند؛ با این حال ساختمان‌ها قدیمی به شدت از این زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند.

بزرگترین زمین‌لرزه‌ای‌ که تاکنون در همین منطقه به ثبت رسیده مربوط به زمین‌لرزه ۹.۵ ریشتری ۲۲ ماه مه ۱۹۶۰ است که در پی آن ۱۶۵۵ نفر کشته و دو میلیون نفر بی‌خانمان شدند؛ سونامی حاصل از این زمین‌لرزه، در هاوایی، ژاپن و فیلیپین نیز قربانی گرفت و به کناره‌های غربی ایالات متحده آسیب رساند.
XS
SM
MD
LG