لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

تمرین جنگنده‌های اسرائیلی با «نیم نگاهی به ایران»


یک جت اف ۱۶ اسرائیلی
یک جت اف ۱۶ اسرائیلی
جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل «با نیم نگاهی به ایران»، به تمرین‌هایی جدید، از جمله برای سوخت‌گیری سریع جنگنده‌های خود جهت اعزام به مسیرهای طولانی روی آورده‌اند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، این تمرین‌ها جهت کارورزی بیشتر خلبانان و کادر زمینی، با این هدف انجام می‌شود که جنگنده هرچه بیشتربا خود برای پروازهای طولانی، سوخت حمل کنند، و کار سوخت‌گیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

سوخت‌گیری جنگنده‌ای که باید چند ثانیه دیگراز مسیر بلند شود، و هنوز لوله‌های سوخت به باک وصل، و موتور جنگنده با سرعت کامل همچنان روشن است، می‌تواند به شدت پر خطر باشد.

یک افسرارشد نیروی هوایی اسرائیل به جروزالم پست گفته است که بسیاری از تهدیدها علیه اسرائیل ایجاب می‌کند که قابلیت‌های خلبانان کادرزمینی برای سوخت‌گیری در انجام مأموریت‌ها در مسیرهای طولانی تقویت شود.

هفته گذشته نیز نیروی هوایی اسرائیل یک هواپیمای عظیم بدون خلبان خود را با نام «ایتان» رونمایی کرد که می‌تواند تا به خلیج فارس (ایران) نیز برسد و محموله‌های سنگین (از جمله بمب) با خود حمل کند.

هواپیمای «ایتان» از یکشنبه نهم اسفند به ناوگان هوایی ۲۱۰ در پایگاه نیروی هوایی در منطقه «تل نوف» پیوسته است.

یک مقام ارشد نیروی هوایی اسرائیل هنگام رونمائی «ایتان» گفته بود که «در هر نبرد آتی، از این هواپیمای غول پیکر بدون خلبان و قابلیت‌های خارق العاده آن، استفاده خواهد شد».

ایتان می‌تواند ۲۴ ساعت و حتی تا ۳۶ ساعت بدون نیاز به سوخت‌گیری، بر فراز ۴۰ هزار پایی پرواز کند.

تحولات نیروی هوائی اسرائیل در حالی است که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در روزهای اخیر در دیدار با رابرت گیتس، وزیر دفاع و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، درباره «پرونده ایران» گفت‌وگو کرد.


اسرائیل «گزینه نظامی» را همواره به عنوان «آخرین راهکار» برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

آقای باراک، جمعه در سخنرانی در مرکز پژوهش‌های خاور نزدیک در واشینگتن گفت که لزومی ندارد اسرائیل و آمریکا در همه موارد، مواضع کاملاً یکسانی داشته باشند.

به گزارش رویترز، آقای باراک در این سخنرانی گفت: اسرائیل افتخار می‌کند که هرگز از آمریکا نخواسته که بیاید و برایش بجنگد، و خود با داشتن تجهیزات لازم، می‌تواند هدف‌های لازم را به دست آورد.

همزمان با این تحولات، ستاد پشت جبهه اسرائیل از یکشنبه نهم اسفند، توزیع ماسک‌های جدید ضد گاز را میان تمامی مردم اسرائیل آغاز کرده است.

اسرائیل از زمان حمله عراق به کویت در اوائل دهه نود میلادی، که مرکز اسرائیل نیز مورد حمله موشک‌های اسکاد عراق قرار گرفت، میان همه شهروندان خود ماسک ضد گاز توزیع کرده بود زیرا در آن زمان خطر استفاده از سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی مطرح شده بود.

ارتش اسرائیل تا کنون دوبار دیگر همه ماسک‌های مردم این کشور را گردآوری کرده و مدل پیشرفته‌تری از این ماسک‌ها را توزیع کرده است.

اسرائیل تابستان گذشته مانوری را برای مواردی که پشت جبهه این کشور هدف آتشباری گسترده از چند جبهه قرار گیرد، تمرین کرد.

ارتش اسرائیل هفته گذشته نیز یک رزمایش هماهنگی میان ستادهای مختلف نظامی خود را که پنج روز ادامه داشت، به پایان برد. این رزمایش تنها هنگامی اعلام شد که به پایان رسیده بود.

این رزمایش موسوم به «سنگ‌های آتشین ۱۲» در بخش‌های شمالی اسرائیل و با هدف بررسی میزان همآهنگی فرماندهان، و با تأکید بر کاربرد تجهیزات پیشرفته رایانه‌ای، در صورت وقوع جنگی جدید صورت گرفت.

سخنگوی ارتش اسرائیل پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «این رزمایش بخشی از تمرین‌های سالیانه بوده است».

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز در پایان رزمایش گفت که «اسرائیل هیچ انگیزه‌ای برای وخیم کردن شرایط منطقه ندارد و پیام این رزمایش، جنگ نیست».

وی با این حال اضافه کرد که «ما رخدادها را با دقت دنبال کرده، و به حفظ سطح بالای آمادگی و توان بازدارندگی خود توجه داریم».
XS
SM
MD
LG