لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

چین: نگرانی‌ها در باره برنامه هسته‌ای ایران تشدید شده است


يانگ يه چى(راست) وزیر امور خارجه چین همراه با ديويد ميليبند، همتاى بريتانيايى خود
يانگ يه چى(راست) وزیر امور خارجه چین همراه با ديويد ميليبند، همتاى بريتانيايى خود
وزير امور خارجه چين روز سه شنبه اعلام كرد كه نگرانى‌هاى پكن از تنش بين‌المللى بر سر برنامه هسته‌اى ايران تشديد شده است ولى اين كشور هنوز در باره تأثير تحريم‌هاى تازه بر مسئله اتمى تهران ترديد دارد.

يانگ يه چى اين اظهارات را پس از ديدار با ديويد ميليبند، همتاى بريتانيايى خود اعلام كرد كه براى مذاكرات در باره روابط دو جانبه و برنامه هسته‌اى ايران در پكن به سر مى‌برد.

وزير امور خارجه چين مى‌گويد: در ارتباط با موضع هسته‌اى ايران، مايلم اشاره كنم كه اين يك مسئله عمده مورد توجه در سطح جامعه بين‌المللى است.

وى با بيان اينكه «نگرانى‌هاى چين درباره وضعيت فعلى تشديد شده است» گفت كه پكن همچنان به دنبال راه حل ديپلماتيک است.

چين و روسيه در ماه‌هاى اخير از سوى كشورهاى غربى تحت فشار قرار گرفته‌اند تا با قطعنامه چهارم شوراى امنيت سازمان ملل براى تحريم بيشتر ايران همراهى كنند.

كشورهاى غربى مى‌گويند كه تهران به تعهدات بين‌المللى خود براى راستى‌آزمايى فعاليت‌هاى هسته‌ايش عمل نكرده و در صدد توليد سلاح اتمى است.

روز دوشنبه، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، اظهار عقيده كرد كه زمان براى تشديد تحريم‌هاى ايران فرا رسيده است.

پكن و مسكو كه داراى روابط تجارى گسترده‌اى با تهران هستند در باره لزوم اعمال تنبيهات جديد بر ضد تهران ابراز ترديد كرده و بارها بر ادامه ديپلماسى در قبال ايران تأكيد كرده‌اند.

ايران در سال ۲۰۰۹ پس از عربستان و آنگولا سومين كشور بزرگ صادركننده نفت به چين به شمار مى‌رفت و حدود ۱۱.۴ درصد از نفت خام اين كشور را تأمين مى‌كند.

يانگ يه چى در سخنان روز سه شنبه خود با اشاره به موضع چين در قبال ايران گفت: «من پيشتر هم گفته‌ام كه تحريم‌ها راه حل بنيادى براى برنامه هسته‌اى ايران نيست، نهايتاً اين موضوع بايد از راه‌هاى مسالمت‌آميز حل و فصل شود.»

وى مى‌گويد: ما به تلاش‌هاى مؤثر براى پيدا كردن راه حلى ديپلماتيک درباره برنامه هسته‌اى ايران ادامه مى‌دهيم.

كشورهاى آمريكا، فرانسه و بريتانيا همراه آلمان خواستار تحريم‌هاى تازه عليه بانک‌ها و افراد بيشترى در برنامه هسته‌اى ايران هستند ولى موضوع اعمال فشار بر صنعت نفت و گاز تهران را منتفى دانسته‌اند.

وزير امور خارجه بريتانيا در كنفرانس خبرى روز سه شنبه گفت: مقابله با برنامه هسته‌اى ايران «آزمايشى براى همه ما» محسوب مى‌شود و گفت كه چين نيز نگرانى خود را در اين زمينه ابراز كرده است.

آقاى ميليبند مى‌گويد كه در ديدار با مقام‌هاى چينى اين اشتراک نظر وجود داشته كه تهران بايد به تعهدات مربوط به عدم اشاعه سلاح‌هاى هسته‌اى پايبند باشد و «ما در حال كار براى دستيابى به اين هدف هستيم.»

چين يكى از اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل است و مى‌تواند از حق وتو براى رد قطعنامه‌هاى اين شورا استفاده كند، از این رو غرب خواهان است تا برای تشدید تحریم‌های ایران پکن را با خود همراه کند.
XS
SM
MD
LG