لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

کلینتون راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در تابستان آینده را عجولانه خواند


هیلاری کلینتون (چپ) با سرگئی لاورف
هیلاری کلینتون (چپ) با سرگئی لاورف
در حالی که ولادیمير پوتين، نخست‌وزير روسيه، روز پنجشنبه اعلام کرد که نيروگاه اتمی بوشهر تابستان سال ۸۹ راه‌اندازی خواهد شد، هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا، چنين اقدامی را عجولانه خواند.

آقای پوتین روز پنجشنبه در یک نشست در زمینه انرژی اتمی در شهر ولگودونسک، تأکید کرده بود که روسیه کار بر توسعه ظرفیت‌های انرژی اتمی را در داخل و خارج از این کشور پیگیری خواهد کرد.

وی در همین زمینه افزوده بود که آغاز به کار رآکتور اتمی بوشهر برای تابستان آینده برنامه‌ریزی شده است.

در واکنش به این زمان‌بندی، وزیر امور خارجه آمریکا پیش بردن هر پروژه‌ای را پیش از اعتمادسازی از سوی ایران، عجولانه خواند.

خانم کلینتون که در مسکو در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای روسی خود سرگئی لاورف شرکت کرده بود، گفت که «ما دائماً اعلام کرده‌ایم که نیروگاه اتمی برای اهداف غیرنظامی حق ایران است، ولی این کشور نباید برنامه تولید سلاح اتمی را دنبال کند».

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر ایران در این مورد به دنیا اطمینان دهد و یا رفتارش را تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی تغییر دهد، می‌تواند برنامه صلح آمیز هسته‌ای را دنبال کند.

خانم کلینتون ادامه داد که بدون دریافت چنین اطمینانی از سوی ایران ما فکر می‌کنیم پیش بردن هر گونه پروِژه‌ای عجولانه است چرا که ما می‌خواهیم پیام واحدی به ایرانی‌ها بدهیم.

وعده آقای پوتين در مورد موعد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشان می‌دهد که راه‌اندازی این نيروگاه بوشهر که قرار بود در بهار محقق شود، یک بار دیگر به تعويق افتاده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به تازگی گفته بود که نیروگاه اتمی بوشهر در زمان مقرر خود یعنی پایان بهار راه‌اندازی می‌شود.

این نیروگاه که قرار بود سال‌ها پیش به بهره‌برداری برسد و راه‌اندازی آن بارها و به بهانه‌های مختلف از سوی طرف روسی به تعویق افتاده است، نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران خواهد بود و قرار است در صورت بهره‌برداری کامل، هزار مگاوات برق وارد مدار کند.

آقای صالحی همچنین به تازگی خبر داده بود که نیروگاه اتمی بوشهر، در حال از سر گذراندن آخرین آزمایش‌ها است.

در همین زمینه شركت «اتم استروى اكسپورت»، پيمانكار اصلى نيروگاه هسته‌اى بوشهر روز دوشنبه اعلام كرد جداره مدار اول نيروگاه هسته‌اى بوشهر از لحاظ پايدارى و نشت‌ناپذيرى با موفقيت آزمايش شد.

به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، در بيانیه اين شركت روسى آمده است كه وظيفه اين جداره جلوگيرى از نشت مواد راديواكتيو در صوت بروز وضعيت اضطرارى و نيز حفاظت از تجهيزات مدار درونى از تأثير عوامل خارجى است.

مسکو به تازگی مشکلات فنی را موجب به تعويق افتادن نيروگاه بوشهر اعلام کرده است ولی برخی از مقامات ايرانی روسيه را متهم می‌کنند که تحت فشار کشورهای غربی بهره‌برداری از اين نيروگاه را به تعويق می‌اندازد.

روسیه از سه قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده و اعلام کرده در صورتی که تحریم‌های جدید به وضعیت مردم ایران صدمه نزند از قطعنامه جدید تحریمی حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG