لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

ایران به دنبال مذاکره با قدرت‌های بزرگ؛ ترکیه: تحریم بیشتر توجیهی ندارد


روز دوشنبه در حالی که وزیر امور خارجه ترکیه چنین اظهار نظر کرد که تحریم بیشتر جمهوری اسلامی با وجود موافقت تهران با مبادله سوخت اتمی دیگر توجیهی ندارد، محمود احمدی‌نژاد نیز قدرت‌های بزرگ جهان را به مذاکرات تازه درباره برنامه هسته‌ای ایران فراخواند.

دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه از توافق خود با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمی خبر داد و اعلام کرد که کشور ترکیه به عنوان محل مبادله اورانيوم كم‌غنى‌شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى انتخاب شده است.

این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده بود که تنها در صورتی با مبادله ذخیره اورانیوم ایران موافقت خواهد کرد که این داد و ستد در خاک ایران اتفاق بیفتد. مقامات ایران جزیره کیش را به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی کرده بودند.

طبق طرحی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت مدیریت محمد البرادعی در ماه اکتبر سال گذشته به ایران ارائه کرد، قرار بود ایران ذخیره اورانیوم خود را به روسیه تحویل دهد و در نهایت میله‌های سوختی مورد نیاز خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی پس از موافقت اصولی با این طرح از پذیرش آن سر باز زد، اما اکنون در حالی که کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده به تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران بسیار نزدیک شده‌اند می‌گوید در صورتی که اورانیوم در ترکیه نگهداری و مبادله شود با این طرح موافق است.

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز روز دوشنبه در این زمینه گفت: «امضای قرارداد مبادله توسط ایران نشان می‌دهد که تهران می‌خواهد راهی سازنده را آغاز کند... تحریم‌ها و فشارهای تازه دیگر موردی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای داود اوغلو همچنین با اشاره به این که «هنوز فرصت برای دیپلماسی وجود دارد» ابراز امیدواری کرد که «همه مسائل هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود».

در همین حال آمریکا و متحدانش هنوز درباره مفاد این قرارداد که بین سران سه کشور ایران و ترکیه و برزیل در تهران بسته شد اظهار نظر نکرده و مشخص نیست که آیا این قرارداد را آن قدر جالب توجه می‌دانند که از دنبال کردن دور تازه تحریم‌ها دست بردارند یا خیر.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در همین زمینه اعلام کرد که در صورت موافقت آمریکا، روسیه و فرانسه با این قرارداد جدید توافق‌نامه‌ای تازه بین کشورها به امضا می‌رسد و از آن زمان ایران آمادگی دارد «ظرف یک ماه» ذخیره اورانیوم سه و نیم درصدی خود را به ترکیه بفرستد.

به گفته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بر اساس قرارداد جدید بین ایران، ترکیه و برزیل، «ما ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳/۵ درصد را در کشور ترکیه نگهداری خواهیم کرد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد دریافت می‌کنیم».

با این همه آقای مهمانپرست تأکید کرده است که در خاک ترکیه نیز ذخیره اورانیوم ایران تحت نظارت جمهوری اسلامی و‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگهداری خواهد شد.

ترکیه و برزیل که هر دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند از پیش برای میانجی‌گری در حل بن‌بست مسئله هسته‌ای ایران پیش‌قدم شده بودند و این اقدام آنان از روز گذشته به عنوان «آخرین شانس» ایران برای جلوگیری از تصویب دور تازه تحریم‌ها توصیف می‌شد.
XS
SM
MD
LG