لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

کلینتون توافق تهران را «ترفندی آشکار» برای خلاصی از تحریم‌ها دانست


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در کنار هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در کنار هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین
وزیر امور خارجه ایالات متحده در تازه‌ترین واکنش خود به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت اتمی جمهوری اسلامی این طرح دولت محمود احمدی‌نژاد را نامناسب و «ترفندی آشکار» برای خلاصی از دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در پکن، پایتخت چین، همچنین به خبرنگاران گفت که نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق‌نامه هسته‌ای تهران دارای نقائصی است و نگرانی‌های جامعه جهانی را رفع نمی‌کند.

خانم کلینتون یک روز پس از آن سخن می‌گفت که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای را در تأیید توافق‌نامه هسته‌ای تهران تسلیم مقام‌های آژانس کرد.

بر اساس توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، قرار بود ایران رسماً آژانس را از جزئیات این توافق‌نامه آگاه سازد.

به موجب این توافق‌نامه ۱۰ ماده‌اى قرار است جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا یکی از نقائص وارد بر طرح مبادله سوخت اتمی برای ایران در خاک ترکیه را این امر دانسته است که تهران هم‌چنان به‌رغم وجود این طرح بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران و در سطحی بالا اصرار می‌ورزد.

هیلاری کلینتون افزود: «توافق ایران، برزیل و ترکیه تنها به این دلیل صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل در آستانه انتشار متن قطعنامه [تحریمی] تازه‌ای بود که ما چندین هفته درباره آن مذاکره کرده بودیم.»

در حالی که وزیر خارجه ایالات متحده از پیشرفت در زمینه جزئیات قطعنامه تازه علیه تهران، به‌ویژه با طرف چینی، خبر داده است، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز می‌گوید کارشناسانی از کشورهای عضو شورای امنیت هم‌چنان در حال کار روی متن پیش‌نویس این قطعنامه هستند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در همین زمینه نظرات و پیشنهادهای دیگر اعضای شورای امنیت درباره قطعنامه تازه را «سازنده» خواند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را کاملاً صلح‌آمیز توصیف کرده است
XS
SM
MD
LG