لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

عراق به حضور نظامی ايران در «خاک خود» اعتراض کرد


شبه نظامیان در منطقه مرزی عراق.
شبه نظامیان در منطقه مرزی عراق.
عراق روز دوشنبه به آنچه «استفاده نادرست از نيروی نظامی» در شمال کردستان عراق خوانده، اعتراض کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، ستوان صالح احمد از نيروهای نظامی کردستان عراق گفته نيروهای نظامی ايران در ۱۲ روز گذشته مواضع شبه نظاميان کرد را مورد حمله توپخانه قرار داده اند.

صالح احمد همچنين گفته است در جريان اين حمله ها و در روز ۳۰ ماه مه، ماه گذشته ميلادی و حدود يک هفته پيش، يک دختر ۱۴ ساله کشته شده و سه غيرنظامی روستايی زخمی شده اند. وی افزوده است که نيروهای نظامی ايران با استفاده از تانک و توپخانه، روز پنجشنبه هفته گذشته از مرز رد شده و شروع به ساخت يک ايستگاه مرزی دفاعی و يک جاده منتهی به قرارگاه مرزی خود کردند.

لبيد عباوی، معاون وزير خارجه عراق، هم به آسوشيتد پرس گفت که سفير جمهوری اسلامی ایران در عراق احضار و نسبت به حملات توپخانه ای به کردستان عراق، به او اعتراض شده است.

آسوشيتد پرس می گويد تلاش کرده موضع ايران را هم جويا شود اما تماس ها بدون نتيجه مانده است.

کاروان عارف، يکی از مقامات کردستان عراق می گويد حملات ياد شده در منطقه حاج عمران که منطقه ای کوهستانی در نزديکی مرز ايران و عراق است، محل درگيری اخير ميان نيروهای نظامی ايران با نيروهای شبه نظامی پژاک بوده است.

گزارش ها حاکی است شماری از افرادی که يونيفورم های ارتش ايران را برتن داشتند، روز دوشنبه در حالی ديده شدند که مشغول راهسازی برای اتصال دو ايستگاه دفاعی در حاج عمران به «پردانوز» بودند. آقای عارف می گويد نيروهای ايرانی مشغول ساختن ديواری برای پناه گرفتن در مقابل حملات شبه نظاميان پژاک هستند.

کاروان عارف گفت: برای حل اين مسئله از دولت مرکزی در بغداد کمک خواستيم اما هنوز به درخواست ما پاسخی نداده اند.

برپایه این گزارش،‌شريف محمد، مزرعه دار در منطقه حاج عمران می گويد پسر هشت ساله اش در جريان حملات توپخانه زخمی شده است. اين مزرعه دار گفت:«اگر ايران فکر می کند می تواند با توپخانه به مزرعه گوجه فرنگی من حمله کند، چيزی جلوی آنها برای حمله به پارلمان عراق را هم نمی گيرد.»

پيشتر نيز در ماه گذشته نيروهای ايرانی با مرزبانان عراق در استان سليمانيه عراق که از استان‌های کردنشين اين کشور است درگير شدند و حتی يکی از مرزبانان عراقی را دستگير کردند که اين مرزبان پس از مدتی آزاد شد.
XS
SM
MD
LG