لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

ثبت تاریخ؛ نخستین فیلم‌هایی که از اعتراضات ایران دریافت کردیم


این نخستین فیلم‌هایی است که ما از لحظات مختلف اعتراضات در روزهای نخستین دریافت کردیم. این فیلم‌ها را شهروندان بر صفحه‌ای قرار دادند که ما برای دریافت فیلم‌های شما کاربران گشوده بودیم. ممکن است این فیلم‌ها از لحاظ زمانی نخستین‌هایی نباشد که در ایران ثبت شده یا بر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. در عین حال، ممکن است آنها نه تنها از طریق رادیو فردا بلکه از طریق رسانه‌های دیگر هم منتشر شده باشند. دست آخر آنکه ما نمی‌دانیم آیا این فیلم‌ها را ثبت‌کننده آنها به طور مستقیم برای ما فرستاده است یا از طریق دیگری. در واقع به این شکل می‌توانیم مروری کوتاه و گذرا بر وقایع خونبار ایران در یک سال گذشته و به ویژه در هفته‌های نخستین بکنیم.



۲۳ خرداد ۱۳۸۸؛ نخستین فیلمی که رادیو فردا مستقیما از شهروندان در ایران دریافت کرد و بر وب‌سایت خود قرار داد. این فیلم آغاز تجمعات و راه‌پیمایی‌ها علیه نتیجه انتخابات را نشان می‌دهد. از این روز به بعد فیلم‌های بسیاری بر شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب قرار گرفت. فیلم‌هایی که رسانه‌های خارجی در زمانی که نمی‌توانستند نمایندگان و خبرنگاران خود را به ایران بفرستند، از آنها برای پوشش خبری رخدادهای خونین ایران استفاده کردند.

از اوایل صبح روز ۲۳ خرداد این بخشی از نخستین خبرهایی بود که بر وب‌سایت رادیو فردا منتشر کردیم:

تظاهرات در مترو تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00

نخستین فیلمی که رادیو فردا از اعتراضات در خارج از خیابان‌ها دریافت کرد؛ شعار دادن و اعتراض در متروی تهران که بعدها بارها و بارها تکرار شد. «اعتراض‌های مترویی» برای مدت زمانی یکی از مشهورترین نوع اعتراضات مسالمت‌آمیز بود. معترضان معمولا در انتظار مترو یا داخل واگن‌ها شعار می‌دادند یا سرود می‌خواندند.


تظاهرات در شیراز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

شیراز دوم تیرماه؛ نخستین فیلمی که رادیو فردا از شهروندان دریافت کرد و اعتراضات خارج از تهران را نمایش می‌دهد.


تیراندازی مستقیم عضو بسیج به جمعیت تظاهرکننده
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00

جریان مسجد لولاگران در سیم خردادماه؛ این نخستین صحنه‌ای است که رادیو فردا دریافت کرد و تیراندازی به تظاهرکنندگان از پشت بام پایگاه بسیج ۱۱۷ عاشورا در خیابان محمد علی جناح را نشان می‌دهد. مسئولان امنیتی از نخستین باری که موضوع این تیراندازی را رد کردند تا بعد، مسئولیت کشته‌شدن معترضان را بر عهده نگرفتند.


بهشت زهرا - ۱
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

نخستین فیلمی که شهروندان از حضور معترضان در بهشت زهرا در مراسم سوگواری کشته‌شدگان اعتراضات برای رادیو فردا فرستادند.

Police Brutality
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

نخستین فیلمی که از حمله نیروهای امنیتی به اموال شهروندان دریافت کردیم. نیروی انتظامی ایران همواره حمله به اموال و وسایل نقلیه، شکستن شیشه خودروها یا مغازه‌ها و موارد نظیر آن را به معترضان نسبت داده است. در برخی موارد نیز از کسانی نام برده است که در لباس نیروهای امنیتی دست به چنین کاری زده‌اند.

XS
SM
MD
LG