لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

قرارگاه خاتم‌الانبیا: برای به خطر نیفتادن منابع ملی از دو فاز پارس جنوبی کنار می‌رویم


قرارگاه خاتم‌الانبیا، که نام آن در فهرست تحریم‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌هاى یکجانبه برخى کشورهاى غربى قرار دارد، از دو فاز گازى ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبى انصراف داده است.

در بیانیه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آمده است: «از آنجا که ورود قرارگاه به عرصه سازندگی در راستای کمک به مردم عزیز و توسعه میهن اسلامی بوده است در شرایط کنونی ممکن است ادامه فعالیت در فاز‌های ۱۵ و ۱۶ موجب به خطر افتادن منابع ملی گردد لذا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و شرکت‌های تابعه بر آن است از امکانات و توانمندی‌های خود در جهت اجرای سایر پروژه‌های عظیم ملی بهره‌برداری نموده و از کنسر‌سیوم فاز‌های ۱۵ و ۱۶ خارج گردند.»

هر چند در این بیانیه به طور مستقیم قید نشده که دلایل «به خطر افتادن» منابع ملی چیست، اما بیانیه به تحریم‌ شدن این قرارگاه از سوی شورای امنیت اشاره کرده و می‌افزاید: «اخیراً در اقدامی ظالمانه از سوی غرب مورد تحریم قرار گرفته که در این رابطه اقدامات حقوقی و قانونی از سوی این قرارگاه در دست اقدام می‌باشد.»

برپایه گزارش‌های منتشر شده، افزون بر قرارگاه خاتم‌الانبیا، شرکت سپانیر، نیز که وابسته به سپاه است، یک از طرح توسعه فازهاى ۱۵ و ۱۶ میدان گازى پارس جنوبى انصراف داده‌ است.

بر اساس این گزارش قرارداد حدود دو میلیارد دلارى فازهاى ۱۵ و ۱۶ میدان پارس جنوبى در تیر ماه سال ۱۳۸۵ به کنسرسیومى متشکل از قرارگاه خاتم‌الانبیا و چند شرکت دیگر واگذار شده بود.

قرارگاه خاتم‌الانبیا، به عنوان یکى از بازوهاى اقتصادى سپاه پاسداران در سال‌هاى گذشته فعالیت‌هاى اقتصادى خود را توسعه داده و مهم‌ترین قراردادهاى نفت و گازى ایران را حتی در مواردی بدون شرکت در مناقصه در اختیار گرفته است.

در اواخر خرداد ماه سال جارى نیز قرارداد ۲۱میلیارد دلارى توسعه شش فاز گازى میدان پارس جنوبى به کنسرسیومى مرکب از وزارت نفت، سازمان گسترش و نوسازى صنایع ایران، شرکت دولتى پتروپاس و قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده بود.

این در حالى است که قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ از جمله شرکت‌ها و سازمان‌هاى ایرانى است که در کنار سایر شرکت‌هاى مرتبط با برنامه هسته‌اى و موشکى جمهورى اسلامى هدف تحریم‌هاى تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

همچنین کشورهاى غربى از جمله ایالات متحده آمریکا نیز این مجموعه وابسته به سپاه پاسداران را تحریم کرده‌اند.

در این گزارش‌ها آمده است که به دنبال کناره‌گیرى خاتم‌الانبیا از این پروژه‌ها، مسئولیت خرید تجهیزات مورد نیاز براى ساخت پالایشگاه به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده است.

با توجه به این که قرارگاه خاتم‌الانبیا در لیست تحریم‌هاى تازه شورای امنیت قرار دارد، امکان خرید تجهیزات لازم براى اجراى این پروژه‌ها برایش مشکل‌زا خواهد بود.

در این میان پایگاه اطلاع رسانى وزارت نفت ایران با تایید خبر انصراف قرارگاه خاتم‌الانبیا از دو فاز پارس جنوبى، به نقل از مدیر فازهاى ۱۵ و ۱۶ نوشته است: «کنار رفتن قرارگاه سازندگى خاتم‌الانبیا هیچ مشکلى در ادامه اجراى توسعه این فازها ایجاد نمى‌کند و اجراى عملیات توسعه با ترکیب جدید کنسرسیوم به ‌طور طبیعى ادامه مى‌یابد.»

در حالى که گفته مى‌شود، فازهاى ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبى «در صورت تامین کامل منابع» تا سال ۱۳۹۰ به بهره‌بردارى مى‌رسد، از سال ۱۳۸۵ تاکنون اجراى این پروژه‌ها تنها حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

هدف از طرح توسعه فازهاى ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبى تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازى، سالیانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان براى تامین خوراک واحدهاى پتروشیمى و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد اعلام شده است.

میدان عظیم گازى پارس با ۲۸ فاز در مرز مشترک ایران و قطر در ۱۰۵ کیلومترى ساحل بندرعسلویه در عمق آب‌هاى خلیج فارس قرار دارد که ۱۴ تریلیون متر مکعب ذخیره گازى دارد.

ایران دومین دارنده مخازن گاز طبیعى در دنیا است و میدان گازى پارس جنوبى با ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به تنهاىى ۸ درصد کل گاز دنیا را در خود دارد اما با به دلیل مشکل سرمایه‌گذارى و فنى ایران در بهره‌بردارى از این میدان گازى با موانعى مواجه است.

قطر بهره‌بردارى از منابع پارس جنوبى را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد، حال آن که در بخش ایرانى منابع پارس جنوبى، اولین فاز گازى در سال ۲۰۰۱ به بهره‌بردارى رسید و به اذعان مقام‌هاى جمهورى اسلامى، ایران هم اکنون در اجراى طرح‌هاى توسعه گاز و در نتیجه بهره‌بردارى از ذخایر مشترک پارس جنوبى حداقل ۱۱ سال از قطر عقب مانده است.
XS
SM
MD
LG