لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

ميرحسين موسوی: حمله به علوم انسانی يادآور تجربه حکومت های توتاليتر است


ميرحسين موسوی با انتقاد از آنچه حمله سازمادهی شده به علوم انسانی خواند، آن را يادآورد تجربه حکومت های توتاليتر دانسته و گفت :«ما امروز با دروغ سازمان يافته روبرو هستيم.»

به گزارش وبسايت کلمه که گزارش اين ديدار را امروز چهارشنبه منتشر کرده است، آقای موسوی با ديدار با شماری از استادان انجمن اسلامی مدرسين گفته که دروغ های سازمان يافته مشروعيت زداست و رسانه های مجازی سبز بايد حداکثر تلاش خود را در زمينه برملا کردن ابعاد اين پديده شوم و روبه گسترش، به کار گيرند.

ميرحسين موسوی حمله به علوم انسانی در کشور را «سازمان يافته» خوانده و گفته است:« اين حملات ياد تجربه بسيار تلخ و هشداردهنده حکومت شوروی سابق و ديگر حکومت های توتاليتراروپای شرقی است. آنها از زمان استالين به بعد علوم اجتماعی را علومی بر آمده از جوامع سرمايه داری و بورژوازی می دانستند و به همين دليل تدريس آن را جز در مواردی اندک ممنوع کرده بودند.»

پيشتر، علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از تدريس علوم انسانی در دانشگاه ها انتقاد کرده و گفته بود: آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترويج شکاکيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی خواهد شد.»

آقای موسوی گفت:« تحريم و محدوديت اين رشته ها چشم آنها را روی روند تغييرات سريع جهان و جامعه خودشان بست و انعطاف پذيری نظامشان را در مقابل تحولات اجتماعی کشورهای خود و چهان از بين برد و بايد يکی از دلايل سقوط اين نظام ها را نبود دانشمندان و نظريه پردازان خبره در علوم انسانی دانست.»

اين کانديد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری افزود:«حتی شهيدمطهری می گفت که مارکسيسم را بايد استادان معتقد به مارکسيسم در دانشگاه تدريس کنند.» مرتضی مطهری از روحانيونی است که محافظه کاران به او گرايش بيشتری دارند و علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی هم داماد آقای مطهری است که در اوايل انقلاب کشته شد.

آقای موسوی از چاپ ويژه نامه ای خبر داده که در ۲۲ خرداد و سالگرد انتخابات رياست جمهوری در ايران منتشر شده و به گفته او، «حاوی دروغ و دستکاری تاريخ در آستانه بيست و دوم خرداد توسط روزنامه های دولتی بوده و با پول ملت چاپ شد.» ميرحسين موسوی به ناشر اين ويژه نامه اشاره نکرده ولی افزوده است:« بخشی از برنامه های صدا و سيما هم به اين دروغ پراکنی ها اختصاص يافت و به نظر می رسد سرنوشت اقتدار گرايان در سراسر جهان شبيه هم است و روشهای آنها مشابه يکديگر است.»

امروز در ايران جعل و دستکاری تاريخ و واقعيت ها ديده می شود

ميرحسين موسوی با مقايسه سانسور در زمان اتحاد جماهير شوروی سابق و نظام های کمونيستی گفت: «متاسفانه امروز در ايران نيز همان روشهای اقتدارگرايانه ديروز در جعل و دستکاری تاريخ و واقعيت ها ديده می شود. اين مساله امروز فقط به تاريخ انقلاب اختصاص ندارد. شما امروز به سخنان دولتيان گوش کنيد. به نظر می رسد که کشورما کمترين نرخ تورم را دارد و يا رشد بيکاری به حداقل خود رسيده و يا آن که کشور ما بيشترين سرمايه های اقتصادی جهان را جذب می کند و گويی سرمايه گذاران پشت دروازه کشور صف کشيده اند تا اجازه شرکت در سرمايه گذاری ها را بگيرند.»

آقای موسوی افزود:« دروغ گويی تا آنجا پيش رفته که می گويند مردم ما آزادترين کشور دنيا هستند. به نظر من بايد تامل کنيم. آنها می دانند دروغ می گويند و يا حافظه شان دچار اختلال شده است. همين عکسی را که اخيرا از سحرخيز چاپ شده، ببينيد و يا خبر محکوميت آن خانم محترمی که جرمش فقط اين بوده که شاهد زير گرفتن يک شهروند توسط اتومبيل بوده، کافی است که بفهميم حکومت به کجا رسيده است. جالب است که خواهر ايشان نيز فقط به خاطر تسليت گفتن به خانواده يکی از شهدای عاشورا ،محکوم به شش سال زندان شده است. آنگاه با وجود اين موارد و صدها مورد مشابه باز هم می گويند که ما ازادترين ملت جهان شمرده می شويم.»

ميرحسين موسوی گفت: «ابعاد گسترده دروغ در ميان دولتيان به افسانه سازی و خلق توطئه های من در آوردی و عجيب و غريب منتهی شده است. دشنام و تهمت های سياسی ، اجتماعی و اخلاقی و امثال آن را نيز بايد به شيوه های دولتيان اضافه کرد. دشنام ها و تهمت هايی که کيفرهای سنگينی از نظر قانونی و شرعی دارد. لابد مسوولان قضايی نيز خواهند گفت قوه قضاييه ما مستقل ترين و بی طرف ترين دستگاه قضايی جهان است.»

وی درخواست کرد با اين پديده مقابله شود و افزود:«هنرمندان نيز همانگونه که با خلق پوستر جاودانه «دروغ ممنوع» موجی از حساسيت نسبت به دروغ را ايجاد کردند، امروز نيز از طريق توليد کليپ ها و کاريکاتورها و پوسترها و ساير روش ها بايد با اين پديده شوم مقابله کنند. ما بايد در مقابل هر تحليل آميخته به دروغ تحليلی مبتنی بر درستی و حقيقت در اختيار مردم بگذاريم. اگر چه در اين راه توش و توان مان به اندازه اقتدارگرايان نباشد.»

يک کشور هفتاد ميليونی را هفتاد ميليون مردم کشور می توانند اداره کنند و نه چند نفر

ميرحسين موسوی با انتقاد از شعارهای اداره جهان که بارها از سوی محمود احمدی نژاد مطرح شده گفت: «آيا بهتر نيست که اندکی از شعارهای کر کننده خودمان در باره اصلاح امور جهانی کم کنيم و کنار يک بلوچ و يک سيستانی، يک کرد و فارس و ترک و عرب صميمانه بنشينيم و سر از مشکلات آنها در بياوريم و با کمکشان فضای انسانی تر و عادلانه تری را ايجاد کنيم؟»

وی افزود:«يک کشور ۷۰ ميليونی صاحب تمدن و بزرگ را ۷۰ ميليون مردم آن کشور می توانند اداره کنند و نه چند نفر!آن هم در فضای آميخته با دروغ ،سرکوب و بستن دهانها و تعطيلی روزنامه ها و پرکردن زندانها.»
XS
SM
MD
LG