لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

«آر‌پی‌جی ساخت ایران در دست طالبان»؛ ایران: از طالبان حمایت نمی‌کنیم


در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد حمایت خود از طالبان برای ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان را انکار می‌کنند، روزنامه وال استریت جورنال روز سه‌شنبه در گزارشی بر اساس اسناد افشاشده ارتش آمریکا گفت که همکاری ایران با القاعده «گسترده‌تر از آن است که تصور می‌شد».

روز یک‌شنبه، سوم مردادماه، بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان توسط وب‌سایت «ویکی‌لیکس» افشا شد که بخشی از آنها به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزشی و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود «به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان» اختصاص داشت.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال بر اساس همین اسناد به نقش جمهوری اسلامی در «قراردادهای فروش اسلحه بین کره شمالی و شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان و به‌ویژه گلبدین حکمتیار و القاعده» اشاره کرده است.

این روزنامه از جمله به گزارش‌هایی متعلق به سپتامبر ۲۰۰۹ اشاره کرده است که حاکی از استفاده طالبان از سلاح‌ها و مهمات ایرانی و از جمله آر‌پی‌جی‌هایی است که روی آنها به زبان فارسی نوشته شده بود: «ساخت ایران».

این در حالی است که دوشنبه شب در نخستین واکنش مقامات جمهوری اسلامی به انتشار اسناد جنگ آمریکا در افغانستان و نقش حکومت ایران در بی‌ثباتی این کشور، محمود احمدی‌نژاد اتهام حمایت دولت خود از نیروهای شبه‌نظامی طالبان و ایجاد «بی‌ثباتی در افغانستان» را انکار کرد.

خبرگزاری فرانسه بر اساس مصاحبه‌ تلویزیون آمریکایی سی‌بی‌اس با رئیس جمهور ایران در آخرین ساعات روز دوشنبه می‌گوید آقای احمدی‌نژاد ضمن رد حمایت «از هر گروهی» گفته است که «ما فقط و فقط از مردم افغانستان حمایت می‌کنیم».

در همین حال دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز اتهام هر گونه ارتباط ایران با گروه‌های افراطی سنی را رد کرده است.

به گزارش وال استریت جورنال از اسناد وب‌سایت ویکی‌لیکس، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، و مشاور مالی اسامه بن لادن در نوامبر سال ۲۰۰۵ از ایران به کره شمالی سفر کرده‌اند تا «قرارداد خرید راکت‌های کنترل از راه دور را به سرانجام برسانند».

در بخشی از گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین از این اسناد نیز آمده است که دولت ایران به رهبران طالبان پیشنهاد کرده که حاضر است در ازای کشتن هر سرباز افغان مبلغ ۱۷۴۰ دلار (صد هزار افغانی [واحد پول افغانستان]) و در ازای کشتن هر مقام دولتی این کشور مبلغ ۳۴۸۰ دلار (۲۰۰ هزار افغانی) بپردازد.

پیشتر نیز در اوایل فروردین‌ماه روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرده بود که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

وال استریت جورنال همچنین بر اساس سندی متعلق به آوریل سال ۲۰۰۷ می‌گوید دو ماه پیشتر القاعده «به کمک جمهوری اسلامی» ۷۲ موشک هوا به هوا از الجزایر خریداری کرده، «و آنها را در زاهدان پنهان کرده» تا بعداً قاچاقی به داخل افغانستان انتقال دهد.

سند دیگری متعلق به همین سال، سال ۲۰۰۷، حاکی از آن است که دولت ایران به ۹۰ عضو پارلمان افغانستان جمعاً مبلغ چهار میلیون دلار پرداخت کرده است.

در اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که روز یک‌شنبه در مورد جنگ افغانستان افشا شد، انگشت اتهام در ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تقویت شبه‌نظامیان طالبان به سوی پاکستان و ایران نشانه رفته است.

بر اساس این اسناد، سازمان اطلاعاتی پاکستان نیز به سازماندهی مبارزه شبه‌نظامیان طالبان علیه نیروهای آمریکایی، از طریق ملاقات با مقامات ارشد طالبان، متهم شده است.
XS
SM
MD
LG