لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

روسیه از بارگذاری سوخت نیروگاه بوشهر، در ۳۰ مرداد خبر داد


کمتر از یک هفته پس از آنکه ایران از آغاز به کار رسمی نیروگاه بوشهر در پایان شهریور ماه خبر داد، خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های روسیه اعلام کردند که سوخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران شنبه ۳۰ مرداد ماه بارگذاری خواهد شد.

مقام‌های روسی این عملیات را به مثابه آغاز فعالیت این نیروگاه توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه به نقل از سخنگوی آژانس اتمی روسیه نوشتند که سوخت نیروگاه اتمی بوشهر روز سی‌ام مرداد ماه بارگذاری خواهد شد و از این تاریخ نیروگاه بوشهر عملاً آغاز به کار می‌کند.

سرگئی نویکف، سخنگوی آژانس اتمی روسیه در گفت‌وگو با رویترز، سوخت‌گیری نیروگاه اتمی بوشهر را مرحله‌ای کلیدی در بهره‌برداری از این نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی خوانده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های رسمی روسیه نوشته است که سوخت‌گیری این نیروگاه احتمالاً در مراسمی رسمی که با حضور سرگئی کریینکو، رئیس «روس اتم»، برگزار می‌شود، کلید خواهد خورد.

پیش از این خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه به نقل از بیانیه‌ای که در وب‌سایت آژانس اتمی روسیه انتشار یافته بود، از آغاز به کار احتمالی نیروگاه بوشهر در سی‌ام مرداد ماه خبر داده بود اما خبرگزاری فرانسه یادآور شده است که این بیانیه به سرعت از این پایگاه اطلاع‌رسانی حذف شده و هیچ اصلاحیه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.

از سال ۱۹۹۵، زمانی که روسیه پذیرفت در تکمیل نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر با ایران همکاری کند، بارها بهره‌برداری از این نیروگاه به تعویق افتاده است و دیپلمات‌های غربی مدعی بودند که روسیه از این نیروگاه به عنوان اهرم فشار در روابط ایران و غرب بهره می‌گیرد.

با این حال چندى پیش رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، در واکنش به انتقادها از تأخیر در راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر گفته بود که «توقف‌هاى انجام شده» در راه‌اندازى این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخى منافع» بوده است.

روسیه براى تکمیل نیروگاه اتمى بوشهر که قرار بود در سال ۲۰۰۶ میلادی راه‌اندازی شود، حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است.

آنچه منابع روسی اکنون در مورد زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر می‌گویند منطبق با آخرین اظهار نظر رئیس شرکت روس‌اتم، پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر، در اردیبهشت ماه امسال است.

سرگئی کریینکو، در اواخر اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که «اگر همه چیز طبق زمانبندی از پیش تعیین شده انجام شود، انتظار می‌رود نیروگاه بوشهر در مرداد ماه امسال به بهره‌برداری برسد».

پیشتر ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در روزهای پایانی اسفندماه ۸۸ تأیید کرده بود که نیروگاه بوشهر که ساخت و تکمیل آن از اواسط دهه ۹۰ میلادی با مشارکت روسیه در حال انجام است، در تابستان امسال سرانجام به بهره‌برداری خواهد رسید. گرچه زمان اعلام شده برای راه‌اندازی این نیروگاه در آن تاریخ از سوی ایالات متحده «عجولانه» توصیف شد.

ایران که انتظار داشت در تابستان سال ۸۸ نیمی از ظرفیت تولید نیروگاه بوشهر را وارد مدار کند، در ماه‌های اخیر اعلام کرده است که چشم به راه بهره‌برداری از این نیروگاه در شهریور ماه است.

در این زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته گفته بود که «مراحل تست‌های آزمایشی این نیروگاه با سوخت‌های مجازی در حال انجام است و یک ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد».

رامین مهمانپرست همچنین افزوده بود که «براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نیروگاه بوشهر تست‌های فنی خود را انجام داده است و از زمانی که سوخت واقعی وارد این نیروگاه شود، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد».

پیشتر نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که با پایان یافتن آزمایش‌های پیش از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه در شهریور ماه وارد مدار خواهد شد.

پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغییر رژیم در ایران، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.
XS
SM
MD
LG