لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

تأکید دوباره ایران؛ پیش‌شرطی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای نداریم


علی آهنی؛ معاون وزارت خارجه ایران
علی آهنی؛ معاون وزارت خارجه ایران
در حالی که کاترین اشتون در نشست خبری خود پس از مذاکرات استانبول از غیرقابل قبول بودن پیش‌شرط ‌های ایران برای ادامه گفت‌وگوها سخن گفته بود، معاون وزارت خارجه ایران می‌گوید که تلقی غرب از مواضع ایران به عنوان پیش‌شرطی برای گفت‌وگوها درست نیست.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که از سوی شش قدرت جهانی هدایت گفت‌وگوها با ایران را برعهده دارد، روز شنبه پس از پایان مذاکرات استانبول با ابراز دلسردی از این گفت‌وگوها گفته بود که درخواست‌های ایران برای پایان یافتن تحریم‌های بین‌المللی و ادامه غنی‌سازی «غیر واقع‌بینانه» است.

همزمان سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ایرانی، نیز در نشست خبری جداگانه‌ای در پاسخ به پرسشی در مورد پیش‌شرط‌ های ایران برای مذاکرات آتی، از لزوم «احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حق ملت‌ها» سخن گفته و افزوده بود که این نکات نه پیش شرط، که «لازمه منطق گفت‌وگو» است.

اکنون نیز علی آهنی، معاون اروپای وزارت خارجه ایران، در دیدار با روتهارد بورن، معاون وزارت خارجه آلمان، خواسته‌های ایران را پیش‌شرطی برای مذاکرات آتی میان ایران و شش قدرت جهانی ندانسته و تأکید کرده است که «تقسیر و تلقی گروه ۵+۱ از مواضع مستدل و منطقی طرف ایرانی، به عنوان پیش شرط برای گفت‌وگو و همکاری صحیح نیست.»

آلمان که به همراه پنج عضو دائمی شورای امنیت، گفت‌وگوها بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کند، پیش از این از زبان وزیر خارجه‌اش از عدم پیشرفت در جریان مذاکرات استانبول ابراز دلسردی کرده بود، اما در عین حال افزوده بود که این کشور همچنان خواهان پیشبرد روند مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

پیش از برگزاری مذاکرات استانبول، اتحادیه اروپا به عنوان مسئول هدایت این گفت‌وگو تأکید کرده بود که محور اصلی گفت‌وگوهای استانبول موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود اما ایران همزمان اصرار داشت که پرونده هسته‌ای ایران بسته شده و موضوعات دیگری از قبیل مدیریت جهانی و خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل باید در دستور کار مذاکرات باشد.

از این رو از همان زمان ناظران سیاسی انتظار نداشتند که مذاکرات استانبول به پیشرفت ملموسی دست یابد.

ایران پس از این مذاکرات هم از زبان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، اعلام کرد که از «همکاری و تعامل» با قدرت‌های جهانی استقبال می‌کند، و اگر طرف مقابل «به عدالت و احترام پایبند باشد» در جلسات آینده «توافقات خوبی» صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اضافه کرده بود که «با توجه به سوابق و روحیات طرف مذاکره کننده» انتظار نمی‌رفت که مسائل طی دو سه جلسه حل شود.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی است و از این رو خواستار آن هستند که ایران ضمن شفاف‌سازی در برنامه خود، غنی‌سازی را که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، متوقف کند.

این کشورها همچنین در پیش‌بینی‌های خود دستیبابی ایران به تکنولوژی ساخت سلاح‌های اتمی را دست‌کم تا چهار سال آینده امکان‌پذیر می‌دانند.

ایران اما همواره غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم را مستلزم رسیدن به اهدافی چون تولید برق و انواع رادیودارو عنوان می‌کند.
XS
SM
MD
LG