لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

«بازیگر فیلم تهران من، حراج از دو هفته پیش در بازداشت است»


به نظر می‌رسد دلیل بازداشت مرضیه وفا مهر، نقش آفرینی وی در فیلم «تهران من، حراج» باشد.
به نظر می‌رسد دلیل بازداشت مرضیه وفا مهر، نقش آفرینی وی در فیلم «تهران من، حراج» باشد.
گزارش‌ها از ایران حاکی است که مرضیه وفا‌ مهر، بازیگر نقش اول فیلم «تهران من، حراج» و همسر ناصر تقوایی «بیش از دو هفته» است که در بازداشت به سر می‌برد و هنوز دلیل قطعی این بازداشت اعلام نشده است.

مرضیه وفا‌ مهر، کارگردان و بازیگر بیش از دو هفته است که در بازداشت به سر می‌برد و در این مدت خانواده وی ترجیح داده‌اند که درباره بازداشت او سکوت کنند.

اگرچه دلیل قطعی این بازداشت مشخص نیست، ولی آن‌گونه که سایت «کلمه» گزارش کرده، به نظر می‌رسد دلیل آن، نقش آفرینی خانم وفا مهر در فیلم «تهران من، حراج» به کارگردانی گراناز موسوی و «پخش زیرزمینی» این فیلم در ایران بوده است.

این در حالی است که به گفته گراناز موسوی که اکنون ساکن خارج از ایران است، این فیلم گرچه در ایران اجازه پخش نگرفته است ولی در سال ۲۰۰۸ با مجوز وزارت ارشاد ساخته شد.

فیلم «تهران من، حراج» که سال ۲۰۰۹ به عنوان بهترین فیلم مستقل استرالیا، جایزه «اینساید فیلم آواردز» را دریافت کرد، برخی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ایران را به تصویر می‌کشد و روایتی است از زندگی دو گانه جوان ایرانی در جامعه ایران.

به نوشته سایت کلمه، عوامل مختلف این فیلم که در ایران حضور دارند تا کنون بارها احضار شده‌اند و در حال حاضر نیز برخی دیگر از دست‌اندرکاران فیلم که نامی از آن‌ها منتشر نشده، همراه با مرضیه وفا مهر در بازداشت به سر می‌برند.



مرضیه وفا مهر، بازیگر و کارگردان مستند Crossed out (قلم زده)، در عرصه اجتماعی نیز فعال است. پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و سرکوب معترضان در ایران، فعالان جنبش زنان با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن «سرکوب زنان و مردان ایران» شدند که نام مرضیه وفا مهر نیز پای این بیانیه به چشم می‌خورد.

در روزهای اخیر گزارش های مختلفی از بازداشت هنرمندان ایرانی منتشر شده است.

حدود ۱۰ روز پیش از این پگاه آهنگرانی، بازیگر، مستند ساز و از طرفداران جنبش اصلاح‌طلبان که در انتخابات اخیر در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی فعالیت می‌کرد در ایران بازداشت شد و هنوز اخباری در مورد دلیل این دستگیری و محل نگهداری وی منتشر نشده است.

مهناز محمدی، مستند ساز و فعال جنبش زنان نیز اوایل تیرماه از سوی نیروهای امنیتی در خانه‌اش بازداشت شد و تا کنون علت بازداشت او اعلام نشده است. خانم محمدی مرداد ماه سال ۸۸ همراه با جعفر پناهی و جمعی دیگر از مستندسازان در بهشت زهرا تهران بازداشت شده بود.

اواخر خرداد ماه نیز، مریم مجد، عکاس تخصصی حوزه ورزشی مطبوعات ایران نیز یک روز پیش از سفرش به آلمان بازداشت شد. تا کنون هیچ مقام رسمی بازداشت خانم مجد را تایید یا تکذیب نکرده است.
XS
SM
MD
LG