لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

احمدی نژاد: مسئله تمام‌شده است و من نماینده اکثریت هستم


محمود احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، چهارشنبه در مصاحبه زنده تلويزيونی با شبکه «آر تی پی» پرتغال گفت در ايران دمکراسی کنترل نشده وجود دارد و من نماينده اکثريت هستم و در انتخابات آزاد و واقعی آرا اکثريت شرکت‌کنندگان را به دست آورده‌ام.

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره اعتراض به نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری گفت: «پانزده ميليون نفر در انتخابات به رقبای بنده رأی دادند اما آيا اين تعداد در تظاهرات حضور داشتند؟ حتی اگر پانزده ميليون نفر هم می‌آمدند، موضوعی طبيعی بود ضمن اينکه مراجع نظارتی نيز به شکايت‌های مطرح شده در اين خصوص رسيدگی کردند و معلوم شد که صحت نداشت.»
رئيس‌جمهور ایران در پاسخ به اينکه آيا از ادعای تقلب در انتخابات و اعتراضات انجام شده تعجب کرديد؟ گفت: «اصلاًً ! عده‌ای نظرشان را مطرح کردند و مراکز نظارتی نيز به شکايت ها رسيدگی کرده و مسئله تمام شد.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ایران، که هم اکنون در حصر خانگی به سر می‌برند، بر این پافشاری دارند که در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری تقلب شده و در حالی که شماری از اعضای شورای نگهبان علناً از یک کاندیدا حمایت کرده‌اند نمی‌توانند مرجعی دوباره برای رسیدگی به شکایات باشند.

در این انتخابات، رسانه‌های طرفدار احمدی‌نژاد حتی پیش از شمارش و اعلام نتایج رأی‌گیری پیروزی وی را اعلام کردند. ساعت شش بعداز ظهر روز رأی‌گیری خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی مدعی شد که یکی از نامزدها با ۶۰ درصد آرا به پیروزی رسیده ‌است.

در همین حال شواهد محکم و فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد حکومت جمهوری اسلامی از قبل خود را برای مقابله با اعتراضات آماده کرده بود.

نمونه این شواهد استقرار یگان‌های ضد شورش، قطع سرویس پیامک‌های تلفن همراه و متوقف کردن کار رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی اصلاح‌طلبان بود.

در این میان محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره حصر خانگی سران معترضان پس از انتخابات اظهار داشت: «آيا در اروپا کسی به دادگاه کشانده نمی‌شود و آيا هرکس به زندان رفت حق با اوست؟ البته اينگونه مسايل مربوط به قوه قضائيه است و ارتباطی به قوه مجريه ندارد.»
وی گفت: «دستگاه قضايی مستقل از دولت است و بنده هيچ دخالتی در اين قوه ندارم و تحت امر من هم نيستند که دستور بدهم با رقبايم چگونه برخورد شود.»

میر حسین موسوی و مهدی کروبی بیش از هفت ماه است که در حبس خانگی به سر می برند و فقط اخیراً برای نخستین بار موفق به دیدار با فرزندانشان شدند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه پیشتر برای نخستین بار به عنوان یک مقام رسمی، به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی واکنش نشان داده و گفته بود که «حصر خانگی آنها به نفع خودشان است».

آقای احمدی نژاد در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی افزود که بر خلاف کشورهای غربی در ایران دمکراسی کنترل نشده وجود دارد. وی همچنین گفت: «در ايران صدها رسانه فعال هستند که آزادانه مواضع و مطالباتشان را مطرح می‌کنند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سازمان های مدافع آزادی بیان و حقوق بشر بارها سانسور و سرکوب آزادی بیان در جمهمری اسلامی ایران را محکوم کرده‌اند.

در دو سال گذشته تعداد زیادی از روزنامه ها و مجلات در ایران تعطیل، بسیاری از روزنامه‌نگارن ایرانی بازداشت و یا مجبور به ترک کشور شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز این هفته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد ایران با ٢۵ روزنامه‌نگار و ١٧ وب‌نگار زندانی يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای اصحاب رسانه است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی در مورد اجرای حکم سنگسار گفت: «من حقوق نخوانده ام، من مهندسم.»
رئيس‌جمهور ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مواضع ايران در خصوص سوريه خاطر نشان کرد: مبنايی که جمهوری اسلامی ايران به آن معتقد است در همه جا و برای همه ملت‌ها و دولت‌ها قابل پياده شدن است معتقديم آزادی، عدالت و احترام حق همه ملت‌هاست و همه دولت‌ها بايد آن را بپذيرند اما بر اين باور هستيم که مشکلات موجود را ملت‌ها و دولت‌ها بايد با هم برطرف کنند.

پیشتر، پس از گذشت پنج ماه از اعتراض‌های خونین سوریه ، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، گفته بود که بشار اسد باید به «‌خواسته‌های مشروع مردمش» پاسخ دهد؛ وی در عین حال نسبت به توطئه خارجی در این کشور هشدار داده بود.

مقام‌های ایرانی و به ویژه رهبر جمهوری اسلامی در حالی که کشورهای غربی و عربی را به اتخاذ موضع‌گیری دوگانه و ریاکارانه در قبال اعتراض‌های بحرین متهم می‌کنند، خود در مظان این اتهام هستند که موضعی متفاوت در مورد سوریه دارند و جانب حکومت را در برابر معترضان سوری گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG