لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

اعتراض اسلامگرايان تونس به پخش فيلم پرسپوليس از تلويزيون


صحنه ای از فیلم پرسپولیس، ساخته مرجان ساتراپی
صحنه ای از فیلم پرسپولیس، ساخته مرجان ساتراپی
گزارش‌ها حاکی از آن است شماری از اسلامگرايان تونسی که از پخش فيلم سينمايی پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپی به خشم آمده بودند، به ساختمان تلويزيون حمله کردند که در پی آن پليس آنها را عقب نشانده و شماری از آنها را دستگير کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه تلويزيونی «نسما» در تونس جمعه شب اقدام به پخش فيلم پرسپوليس کرد و در پی آن اسلامگرايان افراطی اعلام کردند به ساختمان اين تلويزيون حمله خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور تونس به خبرگزاری فرانسه گفت ماموران پليس از ساختمان اين شبکه تلويزيونی حفاظت کرده و اجازه ندادند هيچ يک از اسلامگرايان افراطی به آن نزديک شوند. وی افزود که حدود ۵۰ تن از آنها هم دستگير شده اند.

اسلامگرايان افراطی تونس می‌گويند از آن صحنه‌هايی که در فيلم پرسپوليس «خدا با يک دختر جوان حرف می‌زند» به خشم آمده و آن را «مصداق کفر» خوانده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور تونس همچنين گفته که در جريان آرام کردن معترضان اسلامگرای افراطی، چند تن زخمی شده‌اند اما به جزييات بيشتری اشاره نکرد.

یکی از مديران شبکه تلويزيونی نسما به خبرگزاری فرانسه گفت: «جمعی در حدود ۳۰۰ تن به ساختمان حمله کرده و تلاش کردند آن را به آتش بکشند.»

خبرگزاری رويترز در گزارشی اعلام کرد روز شنبه همچنين در بخش ديگری از تونس، جمعی از اسلامگرايان خشمگين با پرتاب سنگ و با چاقو، با نيروهای پليس درگير شدند.

اين گزارش می‌گويد جمع معترضان در خارج از خوابگاه دانشجويی مرکزی تونس جمع شدند و از آن جا راهی محله «جبل الاحمر» شدند که در آن منطقه درگيری روی داده است.

اسلامگرايان افراطی با تصميم دولت حاکم برای لغو نقاب اجباری برای دختران در محوطه دانشگاه مخالف هستند و می‌خواهند دستور ملغی شود.

حزب ميانه روی اسلامگرای «النهضه» حمله به ايستگاه تلويزيونی نسما را محکوم کرده و آن را «حادثه‌ای از سوی گروهی اقليت» خوانده و گفته که اين حادثه «نبايد به عنوان حرکت اسلامگرايان محسوب شود.» نظرسنجی‌ها حاکی است اين حزب در انتخابات ماه جاری ميلادی در تونس، بخت بيشتری برای پيروزی دارد.

خبرنگار رويترز از تونس در گزارشی نوشته در حال حاضر مبارزه ميان دو گروه اصلی در تونس جريان دارد و يک طرف خواهان حاکميت و دخالت بيشتر اسلام در امور حکومتی هستند و گروه مقابل می‌گويد امور اسلامی و دينی بايد به مساجد وحوزه خصوصی مردم محدود شود.

تونس نخستین کشوری بود که جرقه نارضايتی عمومی در آن زده شد و مردم اين کشور زيد العابدين بن علی و نظام حکومتی او را در حرکت اعتراضی به زيرکشيدند.
XS
SM
MD
LG