لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

امیدواری لاریجانی به رد مصوبه حقوق مادام‌العمر مسئولان در شورای نگهبان


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه اظهار داشت که «موضوع پرداخت حقوق مادام‌العمر به مدیران سیاسی کشور صحیح نیست و واقعیت ندارد.»

وی با اعلام این که «اصل این موضوع را درست نمی‌دانم» افزود: «این موضوع در مجلس گذشته تصویب شده بود و مطالبی که در رسانه‌ها بیان می‌شود ربطی به ما ندارد.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی لاریجانی اما در این زمینه اضافه کرد که: «ان‌شاءالله شورای نگهبان از مصوبه قانون خدمات مدیریت کشوری به دلیل بار مالی ایراد می‌گیرد.»

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، نیز روز یک‌شنبه با اظهار اینکه «بسیاری از بحث‌ها در این رابطه واقعیت ندارد و البته اشکالاتی هم در تفسیر وجود دارد» گفت: «به احتمال زیاد شورای نگهبان با این تفسیر مخالفت می‌کند و ان‌شاءالله زمانی که این طرح به مجلس آمد آن را هم اصلاح می‌کنیم.»

روز ۲۳ آبان‌ماه با رأی موافق اکثر نمایندگان تصویب شد که از این پس مسئولان دولتی با حداقل دو سال پست سیاسی، می‌توانند به صورت مادام‌العمر از «۸۰ درصد حقوق مدیریتی» بهره‌مند شوند.

بر پایه مصوبه مجلس که در پاسخ به یک استفساریه‌ صورت گرفت، کسانی که دست‌کم دو سال در پست‌های سیاسی باشند، در صورتی‌که از این پست‌ها برکنار شده یا کناره‌گیری کنند، اگر سمت بعدی آن‌ها پایین‌تر از پیش بوده و حقوق‌شان کمتر از ۸۰ درصد حقوق پیشین باشد، باید مابه تفاوت حقوق به آن‌ها پرداخت شود.
۶ نماینده مجلس در نامه‌ای به همکاران خود: اگر رهبران جامعه منفعت‌طلب شدند، مردم به دین هم شک می‌کنند.

این مصوبه در برخی رسانه‌ها حاشیه‌ساز شده و انتقادهای شماری از نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته‌است. بنا بر گزارش‌ها، این نمایندگان مخالف این مصوبه نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسن نوروزی، از نمایندگان مجلس، روز یک‌شنبه با اشاره به این مصوبه آن را «مصداق تبعیض ناروا» دانست و گفت که «این طرح مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است چرا که منبع مالی این طرح مشخص نشده‌است و از طرف دیگر زمینه را برای ایجاد بار مالی مضاعف بر دولت فراهم می‌کند و این به مصلحت کشور نیست.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، ۶ نفر از نمایندگان مجلس هشتم نیز در نامه‌ای به همکاران خود خواستار تجدید نظر در مصوبه اخیر مجلس درمورد حقوق مادام‌العمر برای مدیران سیاسی شدند.

احمد توکلی، محمد دهقان، علی‌رضا زاکانی، پرویز سروری، حسین فدایی، الیاس نادران و حسین نجابت در نامه خود آورده‌اند: «مردم از رهبران خود خط می‌گیرند و اگر رهبران جامعه منفعت‌طلب شدند، مردم به دین هم شک می‌کنند.»

به گفته این نمایندگان مردم انتظار دارند «که نمایندگان آن‌ها در نظام مردم‌سالار هر تصمیمی که می‌گیرند برای ارتقاء وضعیت مردم باشد نه ارتقا وضعیت خودشان.»

از سوی دیگر به گزارش فارس، شهباز حسن‌پور، از دیگر نمایندگان مجلس، عنوان «حقوق مادام‌العمر» را برای این مصوبه «ناچسب‌ترین برچسب» دانست و به انتقاد رسانه‌ها از این مصوبه اعتراض کرد.

وی در این باره گفت که «از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهم که به رسانه‌ها تذکر دهد تا از فضاسازی علیه نمایندگان مجلس دست بردارند.»

هفته گذشته حسن کامران، نماینده اصفهان در انتقاد از این طرح گفته‌بود: «چرا مقامات را باید تاقچه بالا سر بگذاریم؟... خدا وکیلی مگر برخی از این مقامات، سر جای خودشان نشسته‌اند؟ فلانی باجناق و پسرخاله‌اش را می‌آورد و بعد هم با حقوق مدیریتی بازنشسته شود؟ مقامات از امام یاد بگیرند که سیب‌زمینی می‌خوردند.»
XS
SM
MD
LG