لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

سازمان ملل: هجوم باندهای ایرانی مواد مخدر به بازار آسیای جنوب شرقی


ماده مخدر اکس یا اکستازی
ماده مخدر اکس یا اکستازی
سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت قاچاق مواد مخدر، از ورود روزافزون باندهای بین‌المللی قاچاق مواد مخدر از ایران و‌ آفریقا به بازار پررونق ماده مخدر متامفتامین در آسیای جنوب شرقی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش تازه سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد همچنین از افزایش «خیره‌کننده» و گسترش استفاده از این نوع ماده مخدر در این بخش از قاره آسیا حکایت دارد، روندی که کارشناسان و متخصصان ایرانی نیز به وجود آن در داخل کشور اذعان کرده‌اند.

محرک‌های نوع آمفتامین یا ای‌تی‌اس که شامل آمفتامین و متامفتامین می‌شوند از دهه ۱۹۹۰ تاکنون از مواد مخدر گیاهی همچون تریاک و هروئین پیشی گرفته و در بسیاری از نقاط جنوب شرقی آسیا به مواد مخدر اول تبدیل شده‌اند.

در گزارش اداره مواد مخدر سازمان ملل، باندهای ایرانی قاچاق مواد مخدر به عنوان «تهدیدی چشمگیر» در منطقه آسیای جنوب شرقی برشمرده شده‌اند.

اما این گزارش تنها ادامه‌ای است بر اخبار دو سال اخیر که از دستگیری تعدادی فزاینده از شهروندان ایران در این بخش از آسیا از جمله مالزی حکایت داشته‌اند.

در همین زمینه مقامات مالزی از دستگیری ۲۲۸ ایرانی به اتهام قاچاق متامفتامین در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در فرودگاه‌های این کشور خبر داده و مقامات ژاپن نیز در همین دوره زمانی ۱۳۵ ایرانی را دستگیر کرده‌اند.

فروردین ماه سال جاری نیز خبرگزاری فرانسه خبر داد که پلیس مالزی ۹ ایرانی را به اتهام قاچاق مواد مخدر به ارزش معادل دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بازداشت کرده است.

از میان دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا، تایلند در سال ۲۰۱۰ طبق آمار ۷۵ ایرانی را به جرم قاچاق دستگیر کرده و اندونزی در همین سال ۲۷ ایرانی را به بازداشتگاه فرستاده است.

آمار تایلند در این زمینه در سال ۲۰۰۹ تنها ۱۲ نفر بوده است.

پیشتر حمیدرضا حسین‌آبادی، رئیس پلیس سابق مواد مخدر در ایران، گفته بود که ایران نه تنها به تولیدکننده شیشه، بلکه به صادرکننده این ماده به جنوب شرقی آسیا نیز تبدیل شده است.

اداره مواد مخدر سازمان ملل در گزارش خود همچنین به شواهدی اشاره کرده است دال بر این که باندهای ایرانی قاچاق در مالزی و تایلند تلاش کرده‌اند آزمایشگاه یا لابراتوآر تولید متامفتامین به راه بیندازند.

در همین زمینه اداره مواد مخدر و جنایت سازمان ملل در گزارش خود توضیح می‌دهد که محرک‌های نوع آمفتامین را «به‌آسانی» می توان در هر جایی با استفاده از مواد شیمیایی در دسترس تولید کرد و «با سرمایه‌گذاری اندک به سود کلان رسید».

طبق همین گزارش، به‌رغم کشف و پلمب ۴۴۲ لابراتوآر تولید آمفتامین و ضبط حدود ۱۳۶ میلیون «قرص اسپید» تولید غیرقانونی این مواد مخدر روبه افزایش است.

در گزارش سازمان ملل از وضعیت قاچاق مواد مخدر همچنین اشاره شده است که قاچاقچیان آفریقایی نیز در قاچاق موادی چون اکس و هروئین به اندونزی دست دارند و از کشور کامبوج به عنوان مرکز معاملات خود استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG