لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

ده میلیون نفر از هفته‌ آینده نامه قطع یارانه دریافت می‌کنند


محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در ایران روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه، اعلام کرد که ده میلیون نفر از «پردرآمدها» از هفته آینده نامه‌ای دریافت خواهند کرد مبنی بر این که باید «از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند». این مقام با این حال گفته است که انصراف از این امتیاز «اختیاری» است.

حدود یک ماه پس از آن که دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که «به دنبال حذف یارانه پردرآمدهاست»، اکنون محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، می‌گوید که اسامی ده میلیون نفر در این زمینه در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از آقای فرزین، «از دیدگاه ما حدود ده میلیون نفر باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند».

اعلام این خبر در حالی است که همان یک ماه پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس، حذف عده‌ای از مردم از این طرح را «مغایر قانون» دانسته و در این باره به دولت آقای احمدی‌نژاد هشدار داده بود.

محمدرضا فرزین با اعلام این که از هفته آینده در این باره با این ده میلیون نفر نامه‌نگاری آغاز خواهد شد، ابراز امیدواری کرده است که «این افراد خودشان مراجعه کرده و از دریافت یارانه انصراف دهند».

به گفته دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، «انصراف دادن از دریافت یارانه نقدی اختیاری است و نامه‌نگاری با این افراد نیز دعوت به خودانصرافی است».

محمدرضا فرزین در هفته نخست دی‌ماه اعلام کرده بود که «اقشاری که از نظر دولت مرفه هستند باید از گردونه یارانه نقدی خارج شوند که این حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شود».

در همان زمان او در این باره افزود: «بر اساس برآورد ما کسی که یارانه بین پنج تا ۱۰ درصد درآمد ماهیانه وی را تشکیل می‌دهد از نظر دولت مرفه است و نیازی به یارانه ندارد.»

این در حالی است که در همان زمان غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، از «حذف ۲۰ میلیون نفر» از چرخه دریافت یارانه «به لحاظ رفاه اجتماعی و به این خاطر که به لحاظ مالی نیازی به دریافت یارانه ندارند» خبر داد.

دولت محمود احمدی‌نژاد در ابتدا به دلیل فقدان «تحلیل دقیق از وضعیت معیشتی مردم» تصمیم گرفت به همه مردم ایران یارانه نقدی بدهد، اما حال پس از یک سال به این نتیجه رسیده است که بخشی از دریافت‌کنندگان یارانه جزء اغنیا و اقشار مرفه هستند و نیازی به یارانه ندارند.
XS
SM
MD
LG