لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

آمريکا: نيات ايران را با اقداماتش می سنجيم


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد،
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد،
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه ۲۱ فروردين گفته است، ايران برای اين که به آمريکا و جامعه بين المللی اطمينان بدهد که به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای نيست، می بايست گام های مشخص و قطعی را بردارد. وی همچنين گفته است، نيات ايران را نه با حرف هایش که با اقداماتش می بايست سنجيد.

جی کارنی که در آستانه برگزاری دورتاره مذاکرات هسته ای ايران و شش قدرت جهانی در روز شنبه در ترکيه صحبت می کرد، گفت: ما انتظار داريم چنين مذاکراتی شرايط لازم را برای پيشرفت واقعی فراهم کند.

قرار است دور تازه مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، در روز ۲۶ فروردين ماه در استانبول برگزار‌ شود.

سخنگوی کاخ سفيد همچنين اظهار داشت: برای ما مشخص و روشن است که ايران برای اجرای تعهدات بين المللی اش و رفع نگرانی ها جهانی در خصوص برنامه هسته ایش، باید دست به چه نوع اقداماتی بزند.

جی کارنی گفت:«ما نياز داريم که ببينيم ايران گام های مشخصی برداشته که نشان می دهد که آنها جاه طلبی برای دستيابی به سلاح هسته ای را رها کرده اند.»

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرده است:« اين بسيار مهم است که نيات ايرانی ها را برخلاف حرف ها که با اقداماتشان سنجيده شود و ما چنين کاری را خواهيم کرد. ولی اين هم مهم است چنين مذاکراتی پس از يک تاخير طولانی بارديگر برگزار می شود.»

جی کارنی همچنين گفته است : همانطور که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به صراحت اعلام کرد، پنجره ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران در حال بسته شدن است، به همين دليل ايران می بايست مذاکرات را «جدی» بگيرد، چرا که نگرانی های عميقی در جهان در خصوص اهداف برنامه هسته ای ايران وجود دارد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که درپوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران با رد اين اتهامات می گويد، برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز و در راستای توليد انرژی است.

کشورهای گروه ۱+۵ در تلاشند تا از طريق گفت و گو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ بدون دستيابی به نتيجه ای در ژانويه سال ۲۰۱۱ در استانبول انجام شد.
XS
SM
MD
LG