لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

ایران: ادعای موسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره پارچین «شوخی» است


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه، ادعای «موسسه علوم و تحقیقات بین‌الملل» درباره پادگان پارچین را «شوخی» دانسته و آن را رد کرد.

موسسه آمریکایی علوم و تحقیقات بین‌الملل در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده است که احتمالا ایران در این پادگان نظامی در حال پاکسازی شواهد مربوط به فعالیت‌های اتمی است.

در گزارش این موسسه آمده است که تصاویر ماهوا‌ره‌‌ای، ساختمانی را نشان می‌دهد که احتمالا حاوی «اتاق انفجار» است که به گفته این موسسه ممکن است با آزمایش‌های پرتاب کلاهک اتمی در ارتباط باشد.

در واکنش به این گزارش، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفت: «این موسسه کمی بی‌تجربه است. اگر تجربه‌ بیشتری داشت می‌دانست فعالیت‌های هسته‌ای، آن هم با آن ادعایی که آنها می‌کنند قابل پاک شدن نبوده و آنها‌ با ملت ما شوخی کرده‌اند.»

پادگان نظامی پارچین که در شرق تهران قرار دارد، در سال ۲۰۰۵ دو بار از سوی ماموران آژانس مورد بازرسی قرار گرفت و به گفته ایران؛ محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس پرونده آن را بسته شده اعلام کرد.

با این حال یوکیا آمانو، مدیرکل جدید خواستار بازسازی دوباره آن شده، اما ایران تاکنون اجازه بازرسی به بازرسان را نداده است.

در بهمن و اسفند ماه سال گذشته هیاتی که از آژانس به ایران سفر کرده بود نتوانست توافق ایران را برای بازرسی این تاسیسات جلب کند.

آژانس می‌گوید بازرسی از تاسیسات پارچین محور گفت‌وگوهای هفته آینده وین، این نهاد با ایران خواهد بود.

علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس دادن بازرسی از پارچین را منتفی ندانسته است.
XS
SM
MD
LG