لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

آغاز مذاکرات ایران و آژانس پس از سه ماه؛ «تاکید بازرسان بر بازدید از پارچین»


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین.
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین.
گزارش‌ها حاکی است مذاکره‌کنندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارند در گفت‌وگوهای خود با طرف ایرانی که روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، در وین اتریش انجام می‌شود بر درخواست خود برای گرفتن اجازه بازدید آژانس از سایت پارچین پافشاری کنند.

این در حالی است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یک‌شنبه در ارتباط با مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت که «مقام‌های غربی دست از راهبرد فشار و ادعاهای نادرست بردارند» و افزود که «مقام‌های غربی دقت کنند برخی اظهارات غیر سازنده است.»

بازرسان آژانس و برخی منابع دیگر می‌گویند که احتمال آن می‌رود ایران سرگرم «پاک کردن شواهد آزمایش‌های اتمی» از تأسیسات نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران باشد ولی تهران این ادعاها را رد می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از پافشاری دوباره مذاکره‌کنندگان آژانس بر بازدید از پارچین خبر داد و در این رابطه یک دیپلمات غربی به رویترز گفته است که اگر تهران در گفت‌وگوهای وین شروع به دادن پاسخ هایی باورپذیر به سؤالات آژانس کند «قدرت‌های جهانی قطعاً آن را نشانه‌ای دلگرم‌کننده خواهند دید.»

این دیپلمات که نام او ذکر نشده اما افزود که شکست احتمالی گفت‌وگوها در وین «لزوماً به معنای پیش‌بینی نتیجه‌ای مشابه» برای مذاکراتی که قرار است در بغداد انجام شود نیست.

گفت‌وگوهای دو روزه ایران و آژانس که پس از سه ماه تعویق روز دوشنبه در وین و پشت درهای بسته آغاز می‌شود پیش‌درآمدی است برای مذاکرات پیش روی ۱+۵ با ایران که قرار است ۲۳ ماه مه در بغداد انجام شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوسیه، روز شنبه به شبکه پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان ایران، گفت که به باور او «بغداد برای برگزاری مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ امن است.»

وی در این‌خصوص افزود: «ما بر این باوریم که مقامات عراقی قادر به سازماندهی این نشست میان ایران و ۱+۵ به شکلی مناسب و همان گونه که نشست‌های دیگری نظیر نشست اتحادیه عرب را برگزار کردند، هستند.»

ایران و کشورهای روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته‌ای خود را روز ۱۴ آوریل سال جاری و پس از توقفی ۱۵ ماهه در استانبول آغاز کردند.

طرف‌های غربی همواره از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند ولی تهران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

«اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود»

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، در دیدار با میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه، به طرف‌های غربی هشدار داد که: «زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای ایران گفت که «برخی اظهارنظرهای بعضی مقام‌های غربی غیر منطقی است و برخی ادعاهای واهی از سوی آنها که بارها نادرستی آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفته طرح می‌شود.»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در ادامه هشدار داد: «مقام‌های غربی دقت کنند برخی اظهارات غیر سازنده است» و اضافه کرد که «هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود.»

سعید جلیلی در پایان این دیدار گفت که «در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم.»

سفر میشل روکار، نخست‌وزیر فرانسوا میتران، کمتر از یک هفته پس از پیروزی فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه صورت گرفته است.

به نوشته روزنامه فیگارو، این سفر غیر رسمی است و با هماهنگی وزارت خارجه فرانسه صورت نگرفته است. با این حال این روزنامه می‌نویسد که سفر میشل روکار ۸۱ ساله به ایران برای «تقویت مناسبات» تهران و پاریس صورت گرفته‌است.
XS
SM
MD
LG