لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

نتانیاهو: جامعه جهانی برای ایران خط قرمز مشخص کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آستانه سفر به آمریکا که خود آن را پیشاپیش سفری برای گفتن «حقایق در باره ایران» نامیده است، از جامعه جهانی خواسته است که خط روشنی برای پرونده هسته‌ای ایران قایل شود تا ایران «پی ببرد که گزینه نظامی، جدی است».

بنیامین نتانیاهو یکشنبه در نشست هفتگی هیات دولت گفت «تا زمانی که ایران خط قرمز و واضح جامعه جهانی را مشاهده نکند، طرح‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد».

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به گزارش روز پنجشنبه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران گفت برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه نظر به گزارش وخیم آژانس، قابل قبول نیست.

گزارش فصلی آژانس از دوبرابر شدن شمار سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو در قم و نیز تقویت تردید‌ها نسبت به اقدامات «غیر قانونی هسته‌ای» در پادگان پارچین در شرق تهران سخن می‌گوید.

رسانه‌های اسرائیلی تأکید کرده‌اند که این گزارش، خط حامیان حمله به ایران را در میان دولتمردان اسرائیل تقویت کرده است.

«وای. نت» تارنمای روزنامه یدیعوت آحرونوت یکشنبه نوشته است: «هر چند که نخست وزیر این سخنان همیشگی خود را در نشست دولتش تکرار می‌کرد که "ایران نباید به جنگ افزار هسته‌ای برسد اما برای نخستین بار به طور تلویحی به احتمال حمله اسرائیل به ایران اشاره کرد."»

به گفته بنیامین نتانیاهو، «ایرانی‌ها از مذاکرات (بر سر پرونده هسته‌ای) با قدرت‌های جهانی برای وقت‌کُشی و پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود سوء استفاده می‌کنند. باید حقیقت را گفت؛ وقتی جامعه جهانی خط قرمز روشنی را قایل نمی‌شود، ایران قاطعیت لازم را برای توقف برنامه اتمی‌اش مشاهده نمی‌کند».

نخست وزیر اسرائیل همچنین با ابراز خشم خود از اجلاس سران عدم تعهد که تهران در روزهای گذشته میزبان آن بود، گفت که «نمایندگان ۱۲۰ کشور یاوه‌گویی‌ها علیه اسرائیل را شنیدند و سکوت کردند.»

نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر دوبار آشکارا از‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواسته بود که از رفتن به تهران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد خودداری کند و از اینکه دبیرکل این درخواست را نادیده گرفت، ابراز ناخرسندی کرد.

وی پنجشنبه گذشته در حالی که روز نخست همایش سران در اجلاس عدم تعهد با سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران آغاز شد، گفت که ماه آینده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت خواهم کرد تا «حقایق را در باره ماهیت تروریستی ایران» بیان کنم.

بنیامین نتانیاهو دو سال پیش در نطق مجمع عمومی، اوراق تاریخی نشست «وانزه» را که مربوط به تهیه «راه حل نهایی» برای قتل عام یهودیان از سوی حکومت هیتلر بود، بر سر دست گرفته و گفت که جمهوری اسلامی ایران امروز مانند هیتلر در آن زمان، می‌خواهد موجودیت یهودیان و کشور اسرائیل را منهدم کند.

پنجشنبه گذشته ساعاتی پیش از اظهار نظر بنیامین نتانیاهو درباره نشست سران عدم تعهد در تهران، آیت‌الله خامنه‌ای در نطق افتتاحیه بخش سران اجلاس، اسرائیل را «گرگ درنده‌ای که هنوز پس از شصت و پنج سال به اشغالگری ادامه می‌دهد»، توصیف کرده بود.

این سخنان آیت الله خامنه‌ای با واکنش دبیرکل سازمان ملل روبرو شد که بلافاصله در نطق خود، از جمهوری اسلامی ایران بخاطر تهدید اسرائیل و انکار هولوکاست انتقاد کرد. دبیرکل در دیدارهای دیگر خود در سفرش به تهران، از سیاست‌های ضد اسرائیلی سران ایران انتقاد کرد.

با وجود این، بنیامین نتانیاهو یکشنبه در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت که «کسی از حاضران هنگامی که یاوه گویی‌های سران ایران را می‌شنید، تالار را ترک نکرد.»

حمله وزیران اسرائیلی به ژنرال مارتین دمپسی

همزمان با نشست هفتگی دولت اسرائیل و این اظهارات تند بنیامین نتانیاهو، وزیران مختلف کابینه نیز به اظهارات ژنرال مارتین دمپسی رئیس نیروهای مسلح آمریکا که پنجشنبه گفت مایل نیست که بخشی از حمله احتمالی به ایران باشد، واکنش نشان می‌دادند.

به گزارش «وای. نت»، گیلعاد اردان وزیر محیط زیست که از سخنگویان مهم حزب لیکود و نخست وزیر محسوب می‌شود، در نشست دولت گفت: «اظهارات مارتین دمپسی براستی که مطلوب اسرائیل نیست بویژه اینکه با سیاست کاخ سفید در این زمینه که مناسبات اسرائیل و آمریکا در اوج استحکام خود است، همخوانی ندارد.»

این وزیر اسرائیلی همچنین گفت که کشورش «حق دفاع را برای خویش محفوظ می‌داند و هرگز امنیت خود را به دست دیگران نمی‌سپارد.»

یووال اشتاینیتس وزیر دارایی و عضو دیگر حزب لیکود نیز در پاسخ به سخنان مارتین دمپسی گفت: «او براستی چه می‌خواست بگوید؛ جمله‌بندی او را درک نمی‌کنم؛ مناسبات راهبردی و امنیتی اسرائیل و آمریکا بسیار مستحکم است و کسی در آمریکا از وجود بحران در مناسبات با اسرائیل سخن نمی‌گوید.»

این در حالی است که آمریکا تأیید می‌کند که شمار نیروهای نظامی خود را در رزمایش مشترک ماه آینده در صحرای نقب در جنوب اسرائیل به میزان دو سوم کاسته و نیز بسیاری از سیستم‌های رهگیر موشکی و خدمه و ناو‌ها را به اسرائیل نمی‌فرستد؛ امری که به نوشته نشریه تایم برای رساندن این پیام است که در صورت بروز پیچیدگی‌های پس از یک حمله احتمالی یکجانبه اسرائیلی به ایران، اسرائیل نباید در انتظار کمک از سوی آمریکا باشد.
XS
SM
MD
LG