لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

« ۹ زندانی سیاسی زن در اوین دست به اعتصاب غذا زدند»


سایت کلمه گزارش داده است ۹ تن از زندانیان سیاسی زن زندان اوین در اعتراض به یورش نیروهای گارد حفاظت زندان به بند محل نگهداری‌شان، تفتیش بدنی آنها و بازرسی وسایل شخصی‌شان، دست به اعتصاب غذا زدند.

اعتصاب‌کنندگان خواهان معذرت خواهی رسمی مسئولان زندان و تضمین عدم تکرار رخدادهای مشابه هستند.

به گزارش سایت کلمه، ظهر روز سه شنبه ۹ آبان، حدود ۲۰ زن از نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی یورش برده و آنها را تفتیش بدنی کردند.

این گزارش تاکید کرده که نوع برخورد نیروهای گارد با زندانیان سیاسی «توهین آمیز» بوده است.

بنا بر این گزارش، فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال حاضر نماینده و وکیل‌‌بند زندانیان زن است، به این اقدام اعتراض کرده است.

فائزه هاشمی در حال سپری کردن محکومیت شش ماه زندان خود است که به اتهام «توهین به مسئولان نظام» به تحمل آن محکوم شده است.

سایت کلمه افزوده که ماموران حفاظت، پس از بازرسی بدنی زندانیان سیاسی زن، آنها را به حیاط بند هدایت کرده و برای ساعتی همه آنها را در آن فضا که «کوچک» توصیف شده، محبوس کردند. در همین حین ماموران اقدام به تفتیش وسایل شخصی این زندانیان کرده که با واکنش آنها روبرو شد.

در همین حال، زنان زندانی که در حیاط بند محبوس بودند، برای نشان دادن اعتراض خود، اقدام به سر دادن شعار و خواندن سرود کردند.

برپایه این گزارش، پس از آن بود که ۹ تن از زندانیان سیاسی زن برای نشان دادن اعتراض خود، دست به اعتصاب غذا زدند.

«بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی و راحله زکایی» زندانیان سیاسی زنی هستند که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی زن در زندان اوین تهران در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نسرین ستوده وکیل مدافع و فعال حقوق بشر از ۲۶ مهرماه که او نیز در زندان اوین محبوس است، دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان همسر نسرین ستوده در این باره گفته است که همسرش «اعتصاب غذای خود را پس از شنیدن اینکه مقامات قوۀ قضاییه دختر ۱۲ سال‌اش را احضار کرده‌اند تا به وی تفهیم کنند که اجازۀ سفر به خارج از ایران را ندارد، آغاز کرد.»

برپایه گزارش‌ها، در پی این اعتصاب غذا، نسرین ستوده تاکنون چند بار به منظور تزریق سرم، به بهداری اوین انتقال داده شده است.
XS
SM
MD
LG