لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

کيفيت بنزين و گازوئيل ايران «دهها بار» پايين‌تر از استاندارد جهانی


 تبریز
تبریز
در پی ماه‌ها آلودگی هوای کلانشهرهای ايران و هشدار کارشناسان و برخی نمايندگان مجلس درباره کيفيت پايين بنزين توليد داخل و تکذيب مکرر وزارت نفت، سايت تحليلی خبری «الف» و خبرگزاری مهر طی گزارش‌هايی از پايين بودن دهها برابری استاندارد توليد بنزين و گازوئيل ايران نسبت به استانداردهای جهانی خبر داده‌اند.

سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ايران طی گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت نفت ايران، منتشر شد می‌نويسد: «مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزين توليدی کشور به يورو۴ ارتقا يابد. بر اساس اين استاندارد بايستی ميزان ناخالصی گوگرد در بنزين به کمتر از ۲۰ "پی پی ام" و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزين در جايگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شود دارای ۱۰۰۰ "پی پی ام" گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است.»

پی پی ام حروف اول اصلاح «جزء در ميليون» به زبان انگليسی هست. عدد اکتان نيز به زبان ساده عددی است قراردادی که ميزان بهسوزی يک سوخت را نشان ميدهد.

اين گزارش در ادامه می‌نويسد که علاوه براين موارد، وجود ماده شيميايی و سرطان‌زای «ام‌تی‌بی‌ای» که در حال حاضر به استثنای يک يا دو پالايشگاه کشور، در تمامی پالايشگاه‌ها به جای کاتاليست مورد استفاده قرار می‌گيرد نيز بر ميزان آلايندگی خودروها که عامل توليد ۷۰ درصد آلاينده ها در شهرها هستند، افزوده است.

وبسایت الف می‌نويسد که وضعيت توليد گازوئيل در کشور به مراتب از اين نيز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال ميزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ «پی پی ام» و ۳۵۰ برابر استاندارد يورو ۴ است.

در همين زمينه خبرگزاری مهر نيز روز چهارشنبه طی گزارشی با عنوان «استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد» بر اساس گفته‌های سيد وحيد حسينی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شريف نوشته است که «گوگرد موجود در سوخت بنزين حدود ۱۸۰ پی پی ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئيل ۸ هزار پی پی ام است».

گزارش سايت الف در ادامه می‌گويد که به خاطر تحريم‌های غرب عليه ايران، از سال ۱۳۸۸ واردات کاتاليست‌های استاندارد برای توليد بنزين به ايران متوقف شده است و در نبود کاتاليست‌ها، پالايشگاه‌های داخلی مجبور به استفاده از سرب يا ماده سمی «ام‌تی‌بی‌ای» هستند.

سرب باعث افزايش بهسوزی و آرام سوزی بنزين می‌شود و در واقع عدد اکتان بنزين را بالا می‌برد اما چون ترکيبی بسيار مضر است، سال‌هاست که استفاده از آن در تمام دنيا ممنوع شده است. در اين شرايط در سال‌های دور پالايشگاه‌های دنيا «ام‌تی‌بی‌ای» را جايگزين سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطان‌زای آن نيز محرز و استفاده از آن ممنوع شد.

سايت الف می‌نويسد که آنچه گزارش شده براساس اطلاعات غير رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت که به دليل محدوديت‌های احتمالی که ممکن است برايشان ايجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نيستند، تنظيم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضيحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در اين باره دارند، منتشر نمايد.

این وبسایت می‌افزاید به نظر می رسد اراده‌ای ناشناخته، تمامی آزمایشگاه‌های صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.

در واکنش به گزارش الف، شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران روز چهارشنبه بلافاصله با صدور اطلاعيه ای کوتاه و دو پاراگرافی اعلام کرد که کيفيت بنزين توليد پتروشيمی‌ها مطابق استانداردهای پالايشگاهی است و بر اساس نتايج آزمايش‌های صورت گرفته ميزان درصد حجمی آروماتيک‌های موجود در بنزين‌های توليدی واحدهای پتروشيمی در حدود ميزان تعيين شده توسط کميته مشخصات و مشابه توليدات شرکت‌های پالايشی است.

ترکيبات آروماتيک شامل بنزن، تولوئن و زايلين است، مواد سرطان‌زای ديگر موجود در بنزين که بسيار خطرناکند.

اين گزارش درباره ميزان گوگرد موجود در بنزين و گازوئيل، همچنين استفاده از کاتاليزور سمی «ام تی بی ای» و ميزان دقيق آروماتيک‌های موجود در بنزين هيچ توضيحی نداده است.

خبرگزاری مهر می‌نويسد که ميزان بنزن در بنزين توليد داخل پنج برابر حد مجاز يعنی حدود پنج درصد است، در حالی که بايد به يک درصد کاهش يابد.
XS
SM
MD
LG